Pinterest is een van de jongste sociale media platformen. Vanaf de start in 2010 is Pinterest in no-time uitgegroeid tot een wereldwijd online prikbord met inmiddels al meer dan 70 miljoen gebruikers. Vier jaar later heeft pinterest zelfs het werkwoord ‘pinning’ toegevoegd aan de online vocabulaire. Naast ’twitteren’ en ‘liken’ kennen we nu ook pinnen. Via Pinterest wordt van alles gedeeld. Van goede recepten tot mooie vakantiekiekjes en van de dagelijkse tour naar de supermarkt tot knutselwerkjes. Het is er allemaal.
Een vrouwenmedium?
Dat Pinterest een echt vrouwenmedium is, wisten de meesten onder ons al. 80% van alle gebruikers is vrouw en daarnaast is bekend dat 84% van alle vrouwelijke gebruikers nog steeds actief gebruikmaken van het medium nadat zij in 2010 zijn begonnen. Dat is pas serieuze retentie.
Verder komt uit de publieke data van Pinterest naar boven dat vrouwen ook de meest actieve bijdragers zijn. Mannen hebben een aandeel van 8% tegenover een aandeel van 92% voor de vrouwen. De vrouwen zijn op dit medium dus in de meerderheid en ook nog eens het meest actief. Sinds kort is ook bekend dat vrouwen 15x zoveel pins plaatsen als mannen. Afgelopen jaar heeft de gemiddelde actieve Pinterest gebruiker maar liefst 158 keer iets geplaatst.
Waar ‘pinnen’ vrouwen voornamelijk over?
Uit onderstaande figuur wordt duidelijk dat vrouwen het graag hebben over eten en drinken. Recepten onderling uitwisselen en de mooiste culinaire creaties tonen behoren tot de hoofdactiviteiten op het medium. Op de tweede plaats komen de Do-It-Yourself projectjes. Vrouwen knutselen graag en posten graag de eindcreaties op Pinterest. De derde plaats wordt ingenomen door thuis decoraties en inrichting. Deze drie onderwerpen lopen ver voor op de andere onderwerpen. Na een groot gat komen vakanties en bepaalde events op de vierde plaats.
In aanvulling op het voorgaande figuur zijn er door RJMetrics ook variaties in seizoenen waargenomen voor bepaalde onderwerpen. Deze seizoenschommelingen zijn vooral zichtbaar bij vakanties en events. De pieken zijn vooral in de maanden november en december zichtbaar. In de maand april is er een piek zichtbaar van het tuinieren.
De toekomst van Pinterest
RJMetrics heeft verder een blik in de toekomst geworpen op dit medium. Hieruit zijn een aantal interessante zaken naar voren gekomen. In het begin is er data getoond waaruit blijkt dat het merendeel van de vrouwelijke gebruikers in het vierde jaar nog steeds actief gebruiker is van Pinterest. Ook als er een voorspelling wordt gedaan op basis van de beschikbare data blijkt dat het merendeel van alle Pinterest gebruikers in de toekomst het medium intensief zal blijven gebruiken.
Maak jij gebruik van Pinterest?