Instagram het sociale netwerk als het aankomt op betrokkenheid en engagement van jouw volgers, zo blijkt uit een recent onderzoek van Forrester. Ze omschrijven Instagram als “The King of Social Engagement.” Facebook en Twitter domineren in aantallen gebruikers, maar de gebruikers van die netwerken zijn minder geneigd om posts te liken, er op te reageren of te delen.
Het onderzoek is gebaseerd op 3 miljoen interacties van gebruikers met zo’n 2500 merken. Het bleek dat voor iedere 1 miljoen Facebook fans die een merk heeft, een post goed is voor ongeveer 700 likes, reacties en shares. Dat aanstal dropt flink als we kijken naar Twitter, daar ziet een merk zo’n 300 likes, reacties en shares voor iedere 1 miljoen volgers. Maar op Instagram, content dat door merken geplaatst wordt levert 58 keer meer engagement per volger dan op Facebook, en 120 keer meer dan per volger op Twitter.
Over het geheel genomen zijn 6 van de 7 sociale netwerken die getest zijn door Forrester, goed voor een engagement ratio van minder dan 0,1%. Instagram posts genereerden een per-volger engagement ratio van 4.21 procent.
Maar het onderzoek toont eveneens aan dat dit mogelijk te wijten is aan het feit dat er veel minder merken aanwezig zijn op Instagram. En dus hoeven de posts van de aanwezige merken op Instagram niet door een “berg rommel” heen om hun volgers te bereiken.
Het aantal merken en gebruikers blijft flink toenemen dus dit kan wel eens van korte duur zijn.
Forrester: “Marketers must use Instagram now, before it changes the rules — and they must be ready to move on to another social site when Instagram’s phenomenal engagement rates disappear.”