Het doel van de Facebook News Feed is om de juiste content aan de juiste mensen op het juiste moment te laten zien, zodat ze niet de verhalen missen die voor hen belangrijk en relevant zijn. Facebook kondigde gisteren een reeks verbeteringen aan de News Feed aan.
Verhalen die door gebruikers regelmatig aangemerkt worden als ‘spammy’ zullen minder te zien zijn. Veel van deze verhalen worden gepubliceerd door Pagina’s die doelbewust proberen meer gedeeld en verspreid te worden dan normaal het geval zou zijn. De update van Facebook richt zich op 3 grote categorieën van ‘feed spam behavior’: Like-baiting posts, repeated content en spammy links.
“Like-baiting” verwijst naar berichten waarin men expliciet vraagt aan lezers, om te reageren, liken of delen van de post. Met andere woorden, het doel is om viraal te gaan, of op zijn minst beter te scoren dan dat een normale post zou doen. Hieronder een voorbeeld:
Repeated content
Mensen en pagina’s op Facebook resharen vaak leuke en goede content, maar er zijn af en toe gevallen waarin dezelfde foto’s of video’s steeds maar worden geupload naar Facebook.
Repeated content, zoals Facebook het noemt, wordt minder relevant bevonden, en gebruikers zullen eerder klagen over een pagina die dit frequent doet. Een aanpassing aan de News Feed zorgt ervoor dat deze in minder vaak voorbij komen.
Spammy Links
En ook spam links worden aangepakt. Dit zijn vaak links waarbij men denkt naar bijvoorbeeld een fotoalbum door te klikken, maar waarbij ze uitkomen op een website waar enkel advertenties staan. Door te meten hoe vaak mensen op Facebook die een link te bezoeken ervoor kiezen om het oorspronkelijke bericht te liken of te delen met hun vrienden, is het sociale netwerk in staat om spammy links beter op te sporen.
Erich Owens, Software Engineer, en Chris Turitzin, Product Manager: “The update we are making today improves News Feed to reduce cases of these spammy links, and in our early testing we’ve seen a 5% increase in people on Facebook clicking on links that take them off of Facebook – this is a big increase in the context of News Feed and is a good sign that people are finding the remaining content in their News Feed more relevant and trustworthy.”