De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het doel van de Facebook News Feed is om de juiste content aan de juiste mensen op het juiste moment te laten zien, zodat ze niet de verhalen missen die voor hen belangrijk en relevant zijn. Facebook kondigde gisteren een reeks verbeteringen aan de News Feed aan.
Verhalen die door gebruikers regelmatig aangemerkt worden als ‘spammy’ zullen minder te zien zijn. Veel van deze verhalen worden gepubliceerd door Pagina’s die doelbewust proberen meer gedeeld en verspreid te worden dan normaal het geval zou zijn. De update van Facebook richt zich op 3 grote categorieën van ‘feed spam behavior’: Like-baiting posts, repeated content en spammy links.
“Like-baiting” verwijst naar berichten waarin men expliciet vraagt aan lezers, om te reageren, liken of delen van de post. Met andere woorden, het doel is om viraal te gaan, of op zijn minst beter te scoren dan dat een normale post zou doen. Hieronder een voorbeeld:
Repeated content
Mensen en pagina’s op Facebook resharen vaak leuke en goede content, maar er zijn af en toe gevallen waarin dezelfde foto’s of video’s steeds maar worden geupload naar Facebook.
Repeated content, zoals Facebook het noemt, wordt minder relevant bevonden, en gebruikers zullen eerder klagen over een pagina die dit frequent doet. Een aanpassing aan de News Feed zorgt ervoor dat deze in minder vaak voorbij komen.
Spammy Links
En ook spam links worden aangepakt. Dit zijn vaak links waarbij men denkt naar bijvoorbeeld een fotoalbum door te klikken, maar waarbij ze uitkomen op een website waar enkel advertenties staan. Door te meten hoe vaak mensen op Facebook die een link te bezoeken ervoor kiezen om het oorspronkelijke bericht te liken of te delen met hun vrienden, is het sociale netwerk in staat om spammy links beter op te sporen.
Erich Owens, Software Engineer, en Chris Turitzin, Product Manager: “The update we are making today improves News Feed to reduce cases of these spammy links, and in our early testing we’ve seen a 5% increase in people on Facebook clicking on links that take them off of Facebook – this is a big increase in the context of News Feed and is a good sign that people are finding the remaining content in their News Feed more relevant and trustworthy.”
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Spam
Mobile30.12.2022
Wéér een spambeller? Google Voice waarschuwt je
Mobile29.03.2022
Dit moet je doen bij Ministry of Justice-telefoontjes
Cybercrime27.12.2021
Waarom trappen zoveel mensen nog steeds in phishingmails?
Technology23.05.2021
Pas op: explosie aan nep-smsjes over pakketjes
Bevat FluBotTechnology03.05.2021
Waarom komen we maar niet van spammail af?
Cybercrime29.02.2020
Nieuwe deep learning AI-tool scant wekelijks 300 miljard Gmail bijlagen
Minder malware in je inboxCybercrime15.07.2019
Maak van SMS geen SOS!
E-mail07.07.2019