Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Wat is een goede graadmeter om het imago van bedrijven in de ICT-branche te meten? Computable brengt jaarlijks de 100 krachtigste ICT bedrijven van Nederland in kaart naar omzet. Maar bedrijfswaarde is ook steeds meer afhankelijk van de online betrokkenheid van de achterban. Inzicht in deze waardevolle data en daar vervolgens weer effectief op inspelen is cruciaal om te overleven. Een digitale strategie is een must om mee te gaan met de tijd. De entertainment industrie is daar een goed voorbeeld van.
Om de social media waarde van de bedrijven in kaart te brengen is L&DJ PR is een samenwerking gestart met Rankingz. Zij lanceerden onlangs de digitale ICT Top 100 variant op de Computable Top 100, de Social Media ICT Top 100. Hier wordt dagelijks gemeten welke spelers online en social media kanalen het beste inzetten als het gaat om engagement met de achterban.
Ofwel: welke bedrijven weten het klassieke zenden effectief om te zetten in dialoog met de eindgebruikers? Iedere dag weer moeten bedrijven vechten om aandacht op de tijdslijn van de klant. Doen ze dit goed, dan eindigen ze hoog op onze dynamische ranglijst. De positionering van de bedrijven in de lijst hangt dus af van de verschillende social media kanalen die zijn ingevoerd en de activiteiten op deze platforms. De dynamische ranglijst wordt momenteel aangevoerd door respectievelijk Google, Microsoft en Verizon.
Gebrek aan engagement
De bedrijven in de lijst worden dagelijks gerangschikt op de volgende criteria: Klout-score, aantal Twitter-volgers, aantal Facebook-fans en de gemiddelde buzz. Wat uit de lijst kan worden opgemaakt, is dat het bij veel ICT-bedrijven schort aan een duidelijke engagement strategie. Dat blijkt ondermeer uit de lage Klout scores en vrijwel geen ‘Avarage buzz’ van sommige bedrijven. Dit betekent dat deze bedrijven, bijvoorbeeld AFAS en Mirabeau, met name aan het zenden zijn in het online ecosysteem. Een dialoog met de klant is ver te zoeken. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de boodschap in veel gevallen zo technisch is ingestoken dat een ontvanger er weinig van begrijpt en het dus bij eenzijdig zenden blijft. Daarnaast zijn veel websites verouderd en de social media kanalen zijn vaak niet geïntegreerd, of zelfs niet aanwezig. In de ICT-branche is er dus nog veelal sprake van traditioneel ingestoken marketing en communicatie activiteiten op verschillende eilanden. Terwijl de verschillende social media kanalen juist geen silo’s zijn die je apart kunt behandelen.
Integraal onderdeel
Social media moet een integraal onderdeel zijn van de day to day business van de ICT 100 bedrijven. Bedrijven kunnen klanten en fans onderdak geven in het ecosysteem, aandacht geven die ze verdienen om zo vertrouwen te winnen, ruimte bieden om hun mening te geven (erbij horen), waardering geven voor hun inspanningen (erkenning) en gelegenheid bieden om te helpen (ontplooiing). Bovendien zouden bedrijven zich meer als mensen moeten opstellen: open en kwetsbaar. Bijvoorbeeld door de tijdslijnen open te stellen zodat iedereen wat kan posten en door zich aan te passen aan hun achterban. Op die manier kunnen bedrijven van vreemden ‘vrienden’ maken en zodoende hoger scoren in de Social Media ICT Top 100.
Hoewel dit simpel lijkt, is gebleken dat nog veel ICT-bedrijven dit niet of onvoldoende aanpakken. Zij hebben nog een lange weg te gaan. Om dit nader te illustreren nemen we in het volgende blog een aantal bedrijven, waaronder Unit 4, T-Mobile, I3Groep en Topdesk, onder de loep met een competitive intelligence analyse.
Perfectionering ranglijst
De komende maanden wordt de ranglijst verder geanalyseerd en geperfectioneerd. Momenteel worden er zowel nationale als internationale accounts van bedrijven gemeten. Het doel is deze lijst binnen enkele weken geheel op de Nederlandse markt af te stemmen.
Staat jouw bedrijf in de lijst en heb je een vraag of wil je een wijziging / toevoeging doorgeven? Of staat jouw bedrijf niet in de lijst en wil je dat je bedrijf wordt opgenomen, laat het me weten.
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014