social media09.04.2014

Social Media ICT Top 100: gebrek aan engagement bij veel ICT-bedrijven


Wat is een goede graadmeter om het imago van bedrijven in de ICT-branche te meten? Computable brengt jaarlijks de 100 krachtigste ICT bedrijven van Nederland in kaart naar omzet. Maar bedrijfswaarde is ook steeds meer afhankelijk van de online betrokkenheid van de achterban. Inzicht in deze waardevolle data en daar vervolgens weer effectief op inspelen is cruciaal om te overleven. Een digitale strategie is een must om mee te gaan met de tijd. De entertainment industrie is daar een goed voorbeeld van.

Om de social media waarde van de bedrijven in kaart te brengen is L&DJ PR is een samenwerking gestart met Rankingz. Zij lanceerden onlangs de digitale ICT Top 100 variant op de Computable Top 100, de Social Media ICT Top 100. Hier wordt dagelijks gemeten welke spelers online en social media kanalen het beste inzetten als het gaat om engagement met de achterban.

Ofwel: welke bedrijven weten het klassieke zenden effectief om te zetten in dialoog met de eindgebruikers? Iedere dag weer moeten bedrijven vechten om aandacht op de tijdslijn van de klant. Doen ze dit goed, dan eindigen ze hoog op onze dynamische ranglijst. De positionering van de bedrijven in de lijst hangt dus af van de verschillende social media kanalen die zijn ingevoerd en de activiteiten op deze platforms. De dynamische ranglijst wordt momenteel aangevoerd door respectievelijk Google, Microsoft en Verizon.

social-media-ict-top-100-gebrek-aan-enga.jpg
social-media-ict-top-100-gebrek-aan-enga.jpg

Gebrek aan engagement

De bedrijven in de lijst worden dagelijks gerangschikt op de volgende criteria: Klout-score, aantal Twitter-volgers, aantal Facebook-fans en de gemiddelde buzz. Wat uit de lijst kan worden opgemaakt, is dat het bij veel ICT-bedrijven schort aan een duidelijke engagement strategie. Dat blijkt ondermeer uit de lage Klout scores en vrijwel geen ‘Avarage buzz’ van sommige bedrijven. Dit betekent dat deze bedrijven, bijvoorbeeld AFAS en Mirabeau, met name aan het zenden zijn in het online ecosysteem. Een dialoog met de klant is ver te zoeken. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de boodschap in veel gevallen zo technisch is ingestoken dat een ontvanger er weinig van begrijpt en het dus bij eenzijdig zenden blijft. Daarnaast zijn veel websites verouderd en de social media kanalen zijn vaak niet geïntegreerd, of zelfs niet aanwezig. In de ICT-branche is er dus nog veelal sprake van traditioneel ingestoken marketing en communicatie activiteiten op verschillende eilanden. Terwijl de verschillende social media kanalen juist geen silo’s zijn die je apart kunt behandelen.

Integraal onderdeel

Social media moet een integraal onderdeel zijn van de day to day business van de ICT 100 bedrijven. Bedrijven kunnen klanten en fans onderdak geven in het ecosysteem, aandacht geven die ze verdienen om zo vertrouwen te winnen, ruimte bieden om hun mening te geven (erbij horen), waardering geven voor hun inspanningen (erkenning) en gelegenheid bieden om te helpen (ontplooiing). Bovendien zouden bedrijven zich meer als mensen moeten opstellen: open en kwetsbaar. Bijvoorbeeld door de tijdslijnen open te stellen zodat iedereen wat kan posten en door zich aan te passen aan hun achterban. Op die manier kunnen bedrijven van vreemden ‘vrienden’ maken en zodoende hoger scoren in de Social Media ICT Top 100.

Hoewel dit simpel lijkt, is gebleken dat nog veel ICT-bedrijven dit niet of onvoldoende aanpakken. Zij hebben nog een lange weg te gaan. Om dit nader te illustreren nemen we in het volgende blog een aantal bedrijven, waaronder Unit 4, T-Mobile, I3Groep en Topdesk, onder de loep met een competitive intelligence analyse.

Perfectionering ranglijst

De komende maanden wordt de ranglijst verder geanalyseerd en geperfectioneerd. Momenteel worden er zowel nationale als internationale accounts van bedrijven gemeten. Het doel is deze lijst binnen enkele weken geheel op de Nederlandse markt af te stemmen.

Staat jouw bedrijf in de lijst en heb je een vraag of wil je een wijziging / toevoeging doorgeven? Of staat jouw bedrijf niet in de lijst en wil je dat je bedrijf wordt opgenomen, laat het me weten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

social media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

social media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

dc business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

social media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

social media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

social media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets