Gisteren op 1 april voerde Google een wijziging door op haar sociale netwerk Google+. In eerste instantie dacht men nog aan een uitgebreide 1 aprilgrap, maar dit blijkt niet het geval. Op het profiel deel van persoonlijke en bedrijfspagina’s worden nu “views” getoond. Deze views zijn niet alleen van posts op Google+, maar in sommige gevallen ook van andere Google sites.
Op 1 april wijzigde Google op Google+ op de profielgedeelten van personen en bedrijven de weergave. Hoewel velen in eerste instantie dachten dat het om een 1 april grap ging blijkt het toch een echte wijziging te zijn. In plaats van de +1’s die het profiel van de persoon of organisatie ontvingen, staan er nu het aantal weergaven.
Volgens de uitleg op de Google support pagina:
“Wanneer je je profiel bekijkt, kun je het totale aantal weergaven bekijken. Dat betekent dat je kunt zien hoe vaak je inhoud (waaronder je foto’s, berichten en profielpagina) is bekeken door anderen.”
Alleen Google+?
Het blijkt echter dat er bij sommige Google+ gebruikers nog meer wordt meegenomen dan alleen wat er op Google+ gebeurt. Ook andere views op bijvoorbeeld Picasa worden geteld. Dit blijkt echter alleen bij sommige gebruikers het geval te zijn waarvan de foto’s worden gebruikt op de homepage van Picasa en op de homescreens van de Chromecast.
Googler Yonatan Zunger legt uit in een Google Plus post wat een view verder precies inhoudt:
“What constitutes a “view?” For your profile, when someone goes to view your profile page. For other things, it’s when they look at it — e.g., when one of your posts shows up on someone’s screen. (That’s because this is how most people read posts: showing up in a stream, without clicking on it explicitly) Looking at your hovercard doesn’t count.”
Kortom het aantal malen dat je in iemands stream op Google+ vertoond bent en dat iemand op je profielpagina is geweest.
Discussie
Al snel barstte de discussie los over de toegevoegde waarde van deze getallen. Er zijn Google+ gebruikers die vinden dat dit vooral egotripperij in de hand werkt. Ook blijkt dat het vooral fotografen in de hand werkt. Hoewel dat niet verbazend is aangezien op de andere sociale netwerken beeld ook zeer populair is. Anderen vinden het zeer nuttig om te zien wat de betrokkenheid is van bezoekers bij hun pagina’s.
Cijfers
In ieder geval is het interessant om te zien dat je met relatief weinig volgers al veel views kunt krijgen. Je ziet ook dat degenen met goed content en respons op hun bezoekers hoge aantallen views hebben. Het zegt ook wat over het bereik van Google+ en het potentieel daarvan. Op Circlecount kun je o.a. in een top 200 van Nederland zien voor bedrijven en personen hoeveel views ze hebben gehad. Voor mijn persoontje is het overigens met 42.000 volgers 6,4 miljoen views.