Social Media06.03.2014

Sociale netwerken even onbetrouwbaar als spionagediensten?


Consumenten hebben op het gebied van databescherming evenveel vertrouwen in buitenlandse geheime diensten als in sociale netwerken. Zo blijkt uit een enquête van het Global Research Business Network (GRBN) onder een paar duizend consumenten in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De onderzoekers stellen dat slechts 4% van de ondervraagden toegeeft een groot vertrouwen te hebben in sociale netwerken, terwijl 53% een groot wantrouwen heeft. Ook bij buitenlandse geheime diensten heeft 4% het over een groot vertrouwen, terwijl 57% zegt zich tegen die organisaties bijzonder terughoudend op te stellen.

sociale-netwerken-even-onbetrouwbaar-als.jpg
sociale-netwerken-even-onbetrouwbaar-als.jpg

Uit het onderzoek blijkt dat binnenlandse banken en financiële instellingen op het gebied van databescherming het grootste vertrouwen genieten (24%). Andere organisatie-types halen echter nog veel lagere scores. Onder meer bleek dat zoekmachines niet veel beter scoren dan sociale netwerken, want ook hier maakt slechts 6% gewag van een groot vertrouwen, terwijl 38% zegt totaal niet te geloven dat zijn persoonlijke gegevens bij deze aanbieders veilig zijn. Bij marktonderzoekers gaat het om scores van respectievelijk 5% en 41% en bij binnenlandse media om respectievelijk 4% en 43%.

Anderzijds blijken retailers met loyaliteits-programma’s door 10% van de consumenten vertrouwd te worden, terwijl 26% het tegenovergestelde beweert. Er wordt echter aan toegevoegd dat mobiele gegevens over de locatie van de consument door 46% als vertrouwelijke informatie kan worden bestempeld, terwijl nog eens 41% van mening is dat deze informatie een gevoelig karakter heeft. Daarbij wordt opgemerkt dat de consument minder snel geneigd is om zijn thuisadres prijs te geven dan zijn mobiele telefoonnummer en email-adres bekend te maken. Daarnaast bijkt de naam ook gevoeligere informatie zijn dan de bezochte websites, online aangekochte producten en diensten en boodschappen op sociale media.

De onderzoekers stelden vast dat 40% van de Britse consumenten en 45% van hun Amerikaanse collega’s een grote bezorgdheid tonen over het gebruik van hun persoonlijke gegevens. Bij marketing-doelstellingen loopt dat cijfer op tot een gemiddelde van 62%. Driekwart van de ondervraagden zegt ook te eisen dat beschermings-initiatieven het gebruik van persoonlijke gegevens door merken controleren. Anderzijds blijkt 70% van de respondenten geen enkele inspanning te doen om bedrijven te waarschuwen dat hun online gedrag niet mag worden opgevolgd, terwijl 65% nagenoeg nooit het privacy-beleid van een website raadpleegt in de aanloop naar een aankoop van een product.

Voor het ontvangen van een gepersonaliseerd aanbod is men in eerste instantie bereid om het geslacht op te geven (62%), gevolgd door hobby’s (52%) en burgerlijke staat (43%). Slechts 40% zou persoonlijke informatie ter beschikking willen stellen in ruil voor gratis producten of diensten. Tot slot zegt 55% op sociale media niet meer persoonlijke informatie te delen dan aan merken of winkels.

[Afbeelding: Fotolia.com © Amir Kaljikovic]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security