Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Zorginstellingen zijn van plan meer te investeren in social media. Maar liefst 41 procent geeft aan het gebruik te intensiveren en 10 procent wil een start maken. Ze hebben het dan vooral over Twitter en Facebook. In veel gevallen ontbreekt echter een heldere aanpak. Een derde van de instellingen mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten goed zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om er echt werk van te maken.
Deze uitkomsten zijn te lezen in #gezondcommuniceren2014, een landelijk onderzoek naar de inzet van social media onder zorg- en welzijnsinstellingen. Het onderzoek ondervraagt instellingen in deze sector naar de investeringsplannen, strategische grondslagen en knelpunten, en monitort de daadwerkelijke inzet van social media.
Doelstellingen social media
Volgens de onderzoekers worden social media met name ingezet (44 procent) om eigen nieuws en informatie van de organisatie te verspreiden. Dit is het sterkst bij Facebook en Twitter. LinkedIn wordt vooral ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Een derde zet YouTube in om informatie over de eigen organisatie te delen. Contact met vrijwilligers (13 procent) en nieuwe klanten (14 procent) spelen op alle media slechts een kleine rol.
Knelpunten social media
Het onderzoek concludeert dat het onvoldoende beschikbare budget en tijdgebrek de belangrijkste redenen zijn om social media op een wat lager pitje te houden. Dit is mede toe te schrijven aan de geringe prioriteit die zorginstellingen toekennen aan communicatie en dus ook social media. Ook de scheiding tussen werk en privé wordt als knelpunt genoemd. Dat laatste is de reden dat meer dan de helft (53 procent) aangeeft persoonlijke social media-accounts niet in te zetten voor zakelijke doeleinden.
Johan van de Minkelis, van de initiatiefnemer van het onderzoek, Transmissie: ‘Zorginstellingen zijn over het algemeen traditioneel in het gebruik van communicatiemiddelen, ze investeren wel, maar de durf ontbreekt. Ze gebruiken de bekende media en tasten voorzichtig de mogelijkheden af. Toch laten ze kansen liggen. Er zijn inmiddels voldoende voorbeelden van instellingen die zowel bekende social-mediakanalen als opkomende media tot een sleutelelement van de communicatie hebben gemaakt en daarmee grote kansen benutten.’
Helaas geeft van de Minkelis zelf in het persbericht geen voorbeelden van zulke organisaties. Via Twitter meldde zich daarentegen al wel direct een organisatie die het vermeende ‘gebrek aan durf’ in twijfel trok. Altrecht GGZ @Altrecht, een instelling voor specialistische geestelijke gezondheidszorg uit de provincie Utrecht is op de kop af al precies vier jaar actief gebruiker van Twitter en doen het met ruim 4100 volgers en bijna 4000 tweets gewoon goed.
Maar wat zijn dan nog meer voorbeelden van zorginstellingen die social media met durf, visie en budget inzetten?