Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Retailers kunnen het zich niet meer permitteren niet aanwezig te zijn op sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoek (PDF) van consulent Infosys onder consumenten en retailers in de VS. 38% van de consumenten communiceert met merken via het Facebook-account van het bedrijf, terwijl slechts 36% gebruik maakt van de originele website van de onderneming. Dat verschil ligt bij jonge consumenten nog hoger. Bij de interacties op sociale media bleek bovendien 89% van de consumenten aan te geven dat de communicatie op de platformen van invloed was op hun aankoopbeslissing.
“Er konden voor de verschillende sociale netwerken echter duidelijk afwijkende resultaten worden opgetekend,” zo voeren de onderzoekers aan. “Onder meer bleek dat vrouwen veel twee keer zo snel geneigd zijn om door Pinterest beïnvloed te worden dan mannen. Anderzijds slaagt YouTube erin bij aankoopbeslissingen dubbel zoveel mannen te sturen dan vrouwen.”
Er werd ook vastgesteld dat FourSquare, gebaseerd op localisering, slechts weinig impact uitoefende op de aankoopbeslissing. Amper 2% van de ondervraagden gaf aan zich bij een aankoop door FourSquare te hebben laten leiden. Het onderzoek bracht ook een duidelijke noodzaak aan merkconsistentie over alle kanalen naar voor.
Daarbij werd vastgesteld dat deze consistentie voor 63% van de ondervraagden een reden zou zijn om meer tijd aan het merk te besteden. Tevens gaf 34% aan dat een grotere consistentie ook zou leiden tot een grotere besteding. Bovendien wees 39% erop dat een gebrek aan consistentie ook een negatieve impact zou hebben op de bestedingen. De onderzoekers benadrukken verder het belang aan personalisering. Volgens 59% van de consumenten heeft personalisering immers een significante invloed op hun bestedingen. Er wordt echer aan toegevoegd dat 62% van de retailers weliswaar aangaf gepersonaliseerde aanbiedingen uitgewerkt te hebben, maar bleek in realiteit slechts 20% van de consumenten het aanbod opgemerkt te hebben.
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023