Social Media07.02.2014

Retail kan sociale media niet meer negeren


Retailers kunnen het zich niet meer permitteren niet aanwezig te zijn op sociale media. Dat is de conclusie van een onderzoek (PDF) van consulent Infosys onder consumenten en retailers in de VS. 38% van de consumenten communiceert met merken via het Facebook-account van het bedrijf, terwijl slechts 36% gebruik maakt van de originele website van de onderneming. Dat verschil ligt bij jonge consumenten nog hoger. Bij de interacties op sociale media bleek bovendien 89% van de consumenten aan te geven dat de communicatie op de platformen van invloed was op hun aankoopbeslissing.

Er konden voor de verschillende sociale netwerken echter duidelijk afwijkende resultaten worden opgetekend,” zo voeren de onderzoekers aan. “Onder meer bleek dat vrouwen veel twee keer zo snel geneigd zijn om door Pinterest beïnvloed te worden dan mannen. Anderzijds slaagt YouTube erin bij aankoopbeslissingen dubbel zoveel mannen te sturen dan vrouwen.” 

retail-kan-sociale-media-niet-meer-neger.jpg
retail-kan-sociale-media-niet-meer-neger.jpg

Er werd ook vastgesteld dat FourSquare, gebaseerd op localisering, slechts weinig impact uitoefende op de aankoopbeslissing. Amper 2% van de ondervraagden gaf aan zich bij een aankoop door FourSquare te hebben laten leiden. Het onderzoek bracht ook een duidelijke noodzaak aan merkconsistentie over alle kanalen naar voor.

Daarbij werd vastgesteld dat deze consistentie voor 63% van de ondervraagden een reden zou zijn om meer tijd aan het merk te besteden. Tevens gaf 34% aan dat een grotere consistentie ook zou leiden tot een grotere besteding. Bovendien wees 39% erop dat een gebrek aan consistentie ook een negatieve impact zou hebben op de bestedingen. De onderzoekers benadrukken verder het belang aan personalisering. Volgens 59% van de consumenten heeft personalisering immers een significante invloed op hun bestedingen. Er wordt echer aan toegevoegd dat 62% van de retailers weliswaar aangaf gepersonaliseerde aanbiedingen uitgewerkt te hebben, maar bleek in realiteit slechts 20% van de consumenten het aanbod opgemerkt te hebben.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar