Pew Research heeft onlangs haar jaarlijkse update Social Media 2013 gepubliceerd. In het onderzoek wordt het gedrag van US gebruikers op Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram en Pinterest in kaart gebracht. Onderzoek naar bijvoorbeeld YouTube, Google+ en anderen wordt in dit onderzoek niet gekend en dat is wel een beperking. Maar niettemin een belangrijk onderzoek waar iedereen die bezig is met Social Media kennis van zou moeten nemen. Veel van wat er voor de Amerikaanse gebruikers uitkomt zal zeker ook voor de rest van de wereld gelden.
En omdat het nu de tiende verjaardag is van Facebook, misschien aardig wat Facebook feiten eerst te behandelen: “6 new facts about Facebook”.
1. Welk gedrag vinden Facebook gebruikers niet goed: 36% ergert zich vooral als bepaalde Facebook vrienden te veel informatie over zichzelf of anderen publiceren én als er foto’s worden geplaatst waarop men staat en waarvoor men geen toestemming heeft gegeven. Met name ouders wlllen vaak niet dat foto’s van hun (jonge) kinderen door anderen op Facebook worden geplaatst.
2. De verschillen tussen mannen en vrouwen om deel te nemen op Facebook hebben vooral betrekking op het bekijken van foto’s en video’s (39% mannen en maar liefst 54% vrouwen). Het met zoveel mogelijk mensen in contact te zijn (sharing) geldt voor 42% van de mannen en geldt voor 50% van de vrouwen. Leuke berichten en het entertainment van sommige postings is voor 43% van de vrouwen reden om op Facebook te zitten en voor 35% van de mannen.
3. De helft van de Facebook gebruikers heeft 200 of meer vrienden. 15% heeft meer dan 500 vrienden.
4. 19% van de jonge Facebook gebruikers wordt wel eens geconfronteerd met het verzoek van iemand “to unfriend”. Dit gebeurt slechts bij 5% van de 65+ gebruikers. Gemiddeld ligt zo’n verzoek op 12%. 19% zendt dagelijks een pesroonlijk bercihtje naar één van zijn of haar vrienden.
5. 44% van de Facebook gebruikers (dat zijn de gebruikers die minimaal 1x per maand actief zijn op Facebook!) “liken” tenminste één maal per dag postings van hun vrienden. 31% schrijft dagelijks wel eens een commentaar, en slechts 10% van de Facebookgebruikers plaatst dagelijks wel eens een eigen berichtje. 12% van de Facebook gebruikers plaats nooit berichtjes.
6. Van alle mensen die aangeven niet op Facebook te zitten, geeft 52% aan dat in hun huisgezin wel iemand anders een Facebook gebruiker is.
Onderzoek van Pew Research laat verder zien dat 19% van de Facebook gebruikers uit Noord-Amerika (US en Canada) komen, meer dan 25% uit Europa, 28% uit Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika en 26% uit Azië. De groei van Facebook komt nu vooral uit Azië met 28% in 2013. In de Verenigde Staten is de groei nog maar 4% en in Europa een dikke 8%.
En hoewel de eerste Facebook gebruikers uit Amerika en Canada nu een ‘minderheid’ vormen van 16% zijn zij nog wel de meest active gebruikers: 73% van de Amerikaanse gebruikers doet iedere dag wel iets op Facebook. In Europa ligt dat percentage op 68%.
Van de 1,2 miljard actieve Facebook gebruikers gebruikt ruim 75% een mobiel apparaat om Facebook te gebruiken. Van deze 945 miljoen mobiele Facebook gebruikers gebruikt ongeveer 39% alleen maar mobiel voor Facebook! De actieve mobiele gebruikers zijn in één jaar met 28% gestegen.
De volgende keer iets over de vergelijking tussen Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram en Pinterest.
Het volledige rapport Social Media Update 2013 van Pew Research kan je hier downloaden.