Gisteren werd de nieuwe Reclamecode Social Media gepresenteerd aan adverteerders en social media marketingbureaus tijdens een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd door de DDMA. Opvallend: dit jaar is er nog maar één klacht ingediend. Aan de hand van de gestelde vragen, bleek dat adverteerders graag scherp willen weten wat er precies wel en niet geoorloofd is volgens de nieuwste reclamecode.
De belangrijkste tip voor adverteerders: Had je zelf als consument willen weten of deze tweet of post betaald of gesponsord is?
Vorig jaar heeft de Reclame Code Commissie welgeteld één klacht over social media behandeld: positieve tweets over het taxibedrijf Uber van Engelse tv-persoonlijkheden, enwel omdat het bedrijf in Nederland gevestigd is. Is er wel een noodzaak voor een Reclamecode Social Media? Reclame via elk mogelijk kanaal moet voor de gemiddelde consument herkenbaar zijn als reclame, dus ook via social media. Fiona Vening van de Stichting Reclame Code legt in haar presentatie uit: “Zelfregulering heeft de voorkeur boven wetgeving voor adverteerders en consumenten. Het is voor consumenten gratis én laagdrempelig om een klacht in te dienen. En adverteerders hebben zelf inspraak in de reclamecode zodat de praktijk niet uit het oog wordt verloren.”
Van bierviltje tot regulering duurde 6 jaar, vertelt Willem Sodderland, die samen met Matthijs Roumen het inititatief nam voor de Reclamecode Social Media. De voornaamste reden die Sodderland geeft, voor de duur, is dat ze samen met de branche de regulering wilde vaststellen. In hun gezamenlijke presentatatie gaven ze een aantal voorbeelden van wat wel, en wat niet mag volgens de Reclamecode Social Media. Een kleine selectie:
DJ David August plaatste deze foto van zijn gepersonaliseerde Heineken flesje. Hij kreeg er niet voor betaald, dus er is geen relatie tussen de verspreider en de adverteerder.
Als je bovenstaande tweet voorbij ziet komen: hoe weet je dan dat dit een reclameuiting is? Philips voldeed volgens de Reclamecode Social Media met haar Twittercampagne #ikgeefeensarista niet aan haar inspanningsverplichting om de volgers van de deelnemers te informeren dat dit een reclameuiting is.
De topreviewer M. Erb krijgt gratis producten voor zijn reviews op Amazon. Ook bij negatieve reviews is het volgens de Reclamecode Social Media verplicht om te vermelden dat het product aan hem gratis verstrekt was.
Een Facebook winactie (uit mijn persoonlijke timeline) die wel mag, omdat er met “like & win” al duidelijk is dat het reclame betreft. Er zijn namelijk geen verplichte hashtags: als het maar herkenbaar is als reclame.
De handzame factsheet Do’s & Don’ts Reclamecode Social Media is hier te downloaden.
Wat is astroturfing?
In ieder geval voor mij een nieuw woord: astroturfing. In bulk reclame maken via nepaccounts. Denk aan valse reviews, maar ook aan comments voor SEO doeleinden. Zoals Groupon blijkbaar in 2012 deed bij Higherlevel (zie ook dit artikel op Marketingfacts) Als werknemer moet je je dus ook herkenbaar profileren wanneer je reclameuitingen doet. Of dit ook voor vrijwilligers geldt, is een vraag die niet direct beantwoord kon worden door spreker Sodderland.
Toekomst
Iedere klacht bij het DDMA wordt serieus behandeld en kan gaan over social media uitingen van elk bedrijf; de reclamecodes gelden voor alle Nederlandse bedrijven en niet alleen voor bedrijven aangesloten bij het DDMA. Er is tot heden in 2014 maar één klacht ingediend, maar er zullen zeker meer volgen. Elke uitspraak van de Reclame Code Commissie scherpt het kader voor de adverteerders aan.
De Reclame Code Commissie kan geen boetes opleggen: alleen een publicatie doen wanneer het bedrijf niet meewerkt (non-compliant) en melding doen bij de betreffende autoriteit. Voor de tot standkoming van de Reclamecode Social Media werd ook gekeken naar de Amerikaanse branchegenoot WOMMA, die al wel boetes mag opleggen. Maar boetes of niet: als bedrijf wil je reclame maken die aanslaat en kritiek reist bijzonder snel op social media.
Download de handzame Reclamecode Factsheet hier
Download de volledige Reclamecode Social Media hier
Lees de veelgestelde vragen op DDMA (wordt nog uitgebreid)
UPDATE: bekijk de presentaties van de voorlichtingsbijeenkomst
Dit artikel is overigens niet gesponsord 🙂