Social Media24.01.2014

Wordt ‘We Heart It’ de volgende Social Media Hit?


wordt-we-heart-it-de-volgende-social-med.jpg
wordt-we-heart-it-de-volgende-social-med.jpg

Tien jaar Facebook en de eerste scheurtjes verschijnen. Deze week kwamen twee onderzoekers van Princeton met het – toch wel opmerkelijke – bericht dat Facebook tegen het einde van 2017 nog maar 20% van het huidige aantal bezoekers zal trekken. Nu waren er al eerder berichten over een lichte terugval van het Facebook gebruik, met name onder jongeren, maar zo’n harde en concrete voorspelling over de teruggang zagen we nog niet.

Nu kun je eindeloos discussiëren over de gebruikte onderzoeksmethoden, en waarom je denkt dat de onderzoekers wel of niet gelijk hebben, maar dat is toch vooral koffiedik kijken. Of het nu 2017 wordt, of later, die teruggang gaat wel komen. Dat die jongeren als eerste afhaken is niet verrassend, zij zijn nu eenmaal voortdurend op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, en willen zich vooral niet associëren met een platform dat steeds meer ‘mainstream’ is, en ook door hun ouders gebruikt wordt.

En waar gaat die jeugd dan heen?
Snapchat, Whatsapp, Instagram en Pinterest zijn de usual suspects.  Een partij waar we hier in Nederland nog niet veel over gehoord hebben, maar die toch maandelijks een miljoen nieuwe gebruikers trekt is We Heart It.com.

Zoals de naam We Heart It (we-hartje-it)al zegt. Het gaat hier vooral om positivisme. En dan meteen een stap verder dan het ‘leuk vinden’ van Facebook. Nee, bij We Heart It ‘hou’ je meteen ergens van.

We Heart It begon in 2007 als een persoonlijk project voor een  Amerikaanse design student. De officiële lancering vond plaats in 2011. Vandaag de dag heeft het platform meer dan 25 miljoen gebruikers en weet het zich verzekerd van 8 miljoen aan (private) financiering.

De site is gericht op het jongere publiek en 80% van de deelnemers is dan ook jonger dan 24 jaar. Het is een plek om positieve energie te delen en het grootste verschil met vrijwel alle andere sociale media sites is het ontbreken van de mogelijkheid commentaar te geven. De enige actie die een gebruiker kan ondernemen is de foto of afbeelding die hem of haar aanspreekt te voorzien van een ‘hartje’ en zo toe te voegen aan het eigen profiel. Ook kun je mensen volgen.

Er is geen ruimte voor commentaar, en daarmee ook niet voor negatieve reacties. Volgens We Heart It is zulk commentaar namelijk de bron van heel veel  cyber-pesten. En iedereen die de afgelopen maanden de Facebook-perikelen van Anouk en Trijntje Oosterhuis heeft gevolgd, kan dat alleen maar beamen.

Bully-proof
We Heart It staat expliciet voor positivisme en noemt de eigen site ‘Bully-proof’. De site staat voor ‘inspiratie en verheffende gedachten’ en bevat dus vrijwel alleen positieve inhoud. Ofschoon We Heart It niet elk beeld dat op de site geplaatst wordt kan beoordelen, melden de servicevoorwaarden dat pornografie, haatdragende inhoud en andere ongepaste inhoud niet is toegestaan. Moderators blokkeren ongepaste inhoud en kunnen eventueel gebruikers of accounts (uit)sluiten.

Gebruikers kunnen ook zelf ongepaste afbeeldingen rapporteren en direct onzichtbaar maken tot een moderator de afbeelding kan beoordelen. Ook kunnen gebruikers geen berichten of beelden sturen naar andere gebruikers, het geen de hypevorming sterk remt. Het geehl oogt en voelt wel heel erg roze en blij, maar dat is juist de bedoeling. Ik ben duidelijk niet de doelgroep. 

“We Heart It lijkt op het eerste oog veel op Pinterest maar het verschil is dat wij een veel jonger publiek hebben en dat de content daarmee ook een heel ander karakter heeft”, aldus CEO Ranah Edelin. “De snelle groei laat zien dat we een eigen plek hebben.”
De Huffington Post bevestigde dit door We Heart It een van de tien ‘happiest sites’ op het Internet te noemen.
 

screenhunter-117-jan-24-16-19.jpg
screenhunter-117-jan-24-16-19.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Pinterest

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

Het is nog niet in Nederland uit, maar dat laat vast niet lang op zich wachten: de nieuwe social media-app Lemon8. Terwijl TikTok-eigenaar ByteDance in Amerika onder vuur ligt om TikTok, heeft het vrolijk een nieuwe app...

Social Media17.04.2023

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

It's all in the algoritme
​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Social medium Pinterest wil strenger zijn als het gaat om de content die op het platform wordt geplaatst. Het gaat dan specifiek om klimaatverandering, want het wil vanaf nu onjuiste informatie rondom klimaatverandering...

Social Media06.04.2022

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Pinterest wil zorgen dat je je nog beter kunt voorstellen hoe een meubel precies staat in jouw interieur en komt met een augmented reality-tool waarmee je een virtueel meubel in je eigen huis kunt uitproberen. Klinkt bek...

Metaverse24.02.2022

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zi...

Social Media10.11.2021

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

Pinterest is een bijzonder social medium, zo concludeerden we al in het eerste deel van ons drieluik over het fenomeen. Waar het voor is, dat weet je nu, maar hoe gebruik je het? Hoe pin je iets dat je tof vindt op het i...

Social Media03.11.2021

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Sommige mensen noemen het een social medium, maar anderen noemen hem niet in het rijtje Twitter, Facebook, Instagram, enzovoort. Dat is echter juist precies de kracht van Pinterest. Het is heel privé en heel sociaal teg...

Social Media27.10.2021

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ande...

Social Media08.07.2021

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest