Social Media21.01.2014

Onderzoek: Pinterest en Instagram nog maar weinig zakelijk gebruikt


Facebook, Twitter en Linkedin zijn de meest gebruikte social media-platformen voor de Nederlandse marketeer, dat is zowel zakelijk als privé. Zo blijkt uit een recent onderzoek van PR- en social media adviesbureau Whizpr. Geen verrassende conclusie, maar het verschil tussen persoonlijke voorkeuren en het zakelijk gebruik van social media is wel interessant.

De respondenten geven aan prive de voorkeur te geven aan Facebook (88%), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter, aldus 94% van de respondenten. De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.

Privé gebruiken de ondervraagden vervolgens het liefste Twitter (78%) en LinkedIn (78%). Voor zakelijk gebruik komt Facebook op een tweede plek met 81%. YouTube en Google+ worden door de helft van de respondenten zowel privématig als zakelijk ingezet.

onderzoek-pinterest-en-instagram-nog-maa.jpg
onderzoek-pinterest-en-instagram-nog-maa.jpg

Beeld of tekst?
Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50%) en afbeeldingen (37%). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privé geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28% op een tweede plaats, gevolgd door video (16%).  

Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons. Wat ons echter wel verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content,” aldus Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr. “Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat deze kanalen het laatste jaar flink zijn gegroeid.” 

Content
Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43% aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten. Daarnaast willen we privématig geamuseerd worden (33%) en geeft 18% de voorkeur aan inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65%). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met bijvoorbeeld win-acties.

Waarom social?
Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40% aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18% zet social media in voor lead generation en slechts 6% gebruikt social media voor support.

Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren,” aldus Vader. “Mijn conclusie is dat een groot deel van de marketeers conservatief is in het gebruik van social media en dat er bedrijfsmatig meer geëxperimenteerd mag worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie.”

...

Verder lezen over Instagram

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Verder lezen over Pinterest

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

Het is nog niet in Nederland uit, maar dat laat vast niet lang op zich wachten: de nieuwe social media-app Lemon8. Terwijl TikTok-eigenaar ByteDance in Amerika onder vuur ligt om TikTok, heeft het vrolijk een nieuwe app...

Social Media17.04.2023

​Lemon8: alles wat je moet weten over dit nieuwe social medium

It's all in the algoritme
​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

Een moodboard maken doe je meestal fysiek op papier, maar Pinterest introduceert nu een app waarmee je dat kunt digitaliseren. De app heet Shuffles en is op dit moment alleen op iOS beschikbaar op uitnodiging.

Social Media02.08.2022

​Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Social medium Pinterest wil strenger zijn als het gaat om de content die op het platform wordt geplaatst. Het gaat dan specifiek om klimaatverandering, want het wil vanaf nu onjuiste informatie rondom klimaatverandering...

Social Media06.04.2022

​Pinterest strijdt tegen nepnieuws over klimaatverandering

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Pinterest wil zorgen dat je je nog beter kunt voorstellen hoe een meubel precies staat in jouw interieur en komt met een augmented reality-tool waarmee je een virtueel meubel in je eigen huis kunt uitproberen. Klinkt bek...

Metaverse24.02.2022

Augmented reality-optie in Pinterest is net IKEA

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

In ons drieluik over Pinterest zijn we deze week toegekomen aan Pinterest voor bedrijven. Hoewel het soms lijkt alsof Pinterest juist heel persoonlijk is, is het goed inzetbaar voor organisaties: of ze nou commercieel zi...

Social Media10.11.2021

Zo is Pinterest voor bedrijven heel interessant

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

Pinterest is een bijzonder social medium, zo concludeerden we al in het eerste deel van ons drieluik over het fenomeen. Waar het voor is, dat weet je nu, maar hoe gebruik je het? Hoe pin je iets dat je tof vindt op het i...

Social Media03.11.2021

​Pinterest – Deel 2: Zo gebruik je Pinterest

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

Sommige mensen noemen het een social medium, maar anderen noemen hem niet in het rijtje Twitter, Facebook, Instagram, enzovoort. Dat is echter juist precies de kracht van Pinterest. Het is heel privé en heel sociaal teg...

Social Media27.10.2021

​Wat is Pinterest en wat kun je ermee?

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest

Ondernemers laten enorme kansen liggen als ze niet vindbaar zijn op Pinterest. Dit is een krachtig platform dat veel ondernemers onderschatten. Vaak omdat ze denken dat het alleen draait om mooie plaatjes of het een ande...

Social Media08.07.2021

​Ondernemers lopen kansen mis doordat ze niet vindbaar zijn op Pinterest