Onderzoeksbureau Multiscope heeft een onderzoek gehouden onder 8.500 Nederlanders waaruit allerlei interessante data gekomen zijn die ik graag op DutchCowboys bespreek.
Gekeken is naar Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn en Google+ waarbij Facebook zowel qua bekendheid (94%), aantal profielen (71%), gebruik in de afgelopen maand (73%) en aantal uren wat per week op dit sociale netwerk besteed wordt (gemiddeld 6 uur en 10 minuten). Van alle genoemde sociale media scoort Facebook in al deze categorieën het hoogst.
Volgens Multiscope is het totaal aantal uren wat Nederlanders doorbrengen op Sociale Media met 39% gestegen. Die stijging zit in de tijd die mensen op Facebook en LinkedIn doorbrengen, want het aantal uren wat gebruikers aan YouTube, Twitter en Google+ besteedden, daalde licht. En natuurlijk is het totaal aantal gebruikers ook weer gestegen.
Wat bekendheid betreft scoort na Facebook YouTube het hoogst met 82%. Ook qua gebruik staat deze Google dienst op de tweede plaats (44%).
Opvallend zijn de cijfers van Google+. Qua bekendheid staat dit netwerk op de vijfde plaats met 54% en aangegeven wordt dat 10% van de Nederlanders een profiel heeft. Toch is het gemiddeld aantal uren wat met er besteedt bijna tweeënhalf uur per week, waarmee Google plus op de tweede plaats eindigt qua tijd.
Vermoedelijk zijn er meer mensen die een Google+ profiel hebben wat ze –min of meer verplicht door Google– hebben aangemaakt, maar waar ze niets mee doen, en ik ben zelf erg benieuwd naar waar de tijd die Google+ gebruikers op dit netwerk spenderen aan opgaat, zeker wanneer er nog maar relatief weinig actieve Nederlandse gebruikers zijn.