Social Media15.12.2013

Verleg je grenzen op social media in 2014


verleg-je-grenzen-op-social-media-in-201.jpg
verleg-je-grenzen-op-social-media-in-201.jpg

2013 was een bewogen jaar op het gebied van social media. Wij Nederlanders hebben afscheid moeten nemen van Hyves en wereldwijd heeft iedereen kennis kunnen maken met diensten als Snapchat en Vine, die in korte tijd ontzettend populair zijn geworden. Maar ook de groei van Pinterest is opvallend, net als de groeiende populariteit van Instagram onder jongeren en jongvolwassenen. Over een paar weken is het alweer 2014 en dus is het handig om goed in te spelen op alle trends, maar ook om te anticiperen op alle trends die in 2014 vast en zeker zullen gaan komen. 

Terwijl Facebook en Twitter nog steeds domineren op het gebied van social media, was 2013 ongetwijfeld het jaar waarin kleinere sociale netwerken in korte tijd razend populair zijn geworden. Kijk maar eens naar Vine en Instagram, twee diensten die tegen elkaar strijden op het gebied van ‘mobile video sharing’. Pinterest behoort inmiddels tot één van de populairste websites ter wereld en Snapchat staat geïnstalleerd op zowat alle smartphones van jongeren. De verwachting is dat deze kleinere sociale netwerken in 2014 nog meer zullen gaan groeien, dus het is belangrijk voor merken en bedrijven om ook actief te worden op deze sociale netwerken. Hierdoor laten ze zien dat ze betrokken zijn met hun doelgroep, wat ze zeker in dank afgenomen zal worden. 

2013 was ook het jaar waarin het delen van foto’s en video’s belangrijker is geworden. Via Vine, Instagram en Snapchat zijn bij elkaar opgeteld veel meer video’s gedeeld dan via Facebook en Twitter. Steeds meer grote merken zijn ook actief op deze sociale netwerken. MTV kondigde bijvoorbeeld de nominaties voor de MTV Video Music Awards aan via Instagram en Vine. Jayson DeMers van Forbes voorspelde eerder al dat micro-video een vaste aanwezigheid zal zijn in de toekomst, dus het kan zeker geen kwaad om in 2014 de focus te gaan leggen op Vine en Instagram.

Foto’s en video’s zijn momenteel massaal terug te vinden op social media, maar ook content marketing is nog steeds erg belangrijk. Sterker nog: alles wijst er op dat content marketing in 2014 nog belangrijker zal gaan worden. Uit onderzoek is gebleken dat blogs 67 procent meer leads per maand hebben dan bedrijven die geen rekening houden met content marketing. Dit betekent dus dat het in 2014 belangrijk is om een verbeterde content marketingstrategie te hebben. Zorg ervoor dat je regelmatig blogt en je alle bezoekers verwent met nuttige informatie, waarbij betrokkenheid centraal staat.  

Last-but-not-least: hou de focus in 2014 ook op lokaal en mobiel adverteren. In 2013 zijn deze vormen van adverteren ook enorm belangrijk geworden. Mobiele apparaten ormen een belangrijk onderdeel in het dagelijks leven van consumenten. Wanneer je real-time betrokken kunt zijn met consumenten, levert dit uiteindelijk ook meer op. Sociale netwerken als Facebook bieden ook steeds meer mogelijkheden om lokaal maar wel mobiel te adverteren.

Met alle bovenstaande tips ben je als bedrijf, merk of als consument helemaal voorbereid op de veranderingen op het gebied van social media in 2014. 

Geïnspireerd door: Elizabeth Kent van Social Media Today

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over 2014

Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014

Op de valreep van januari nog een laatste recap van 2014... 10 bijzondere feitjes over het internet in 2014. Want wist jij dat er in 2014 ruim 2.4 miljard mensen gebruik maakten van het internet. Dat is nog steeds mind...

Online31.01.2015

Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014

Een minuut op het internet [Infographic]

Wat gebeurt er allemaal in een minuut op het World Wide Web? Heel veel, dat is een ding wat zeker is. In de onderstaande infographic is een overzicht gemaakt hoeveel er gepost, bekeken en gedeeld wordt op het interne...

Online13.01.2015

Een minuut op het internet [Infographic]

Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?
De Dutchcowboys top 10 van 2014

Met de lancering van ons nieuwe platform is er een ding veranderd waarover we zelf veel vragen krijgen, de viewtellertjes staan namelijk niet meer bij de artikelen. Hoe vaak worden de blogs dan gelezen. En wat zijn dan...

Online24.12.2014

De Dutchcowboys top 10 van 2014

Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!
​Het allesomvattende social media lijstje van 2014!

Het einde van het jaar nadert en we worden langs alle kanten weer overspoeld door de beroemde lijstjes. Zo hebben we naast de politicus, sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar onder andere ook een prijs voor d...

Social Media23.12.2014

​Het allesomvattende social media lijstje van 2014!

Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?
Een jaaroverzicht om niet te vergeten

Het einde van 2014 is in zicht. Dat betekent dat de jaaroverzichten, lijstjes en terugblikken je om de oren vliegen. Dit bijzondere jaaroverzicht is een van de mooiste overzichten tot nu toe. Kijk en geniet van de ho...

Online17.12.2014

Een jaaroverzicht om niet te vergeten

Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer

Nick Bosworth van JoBlo creëert al een aantal jaren deze uitgebreide supertrailers als jaaroverzicht van de vele films die het afgelopen jaar weer zijn uitgekomen. En ook "Final Cut: 2014" is weer een briljantje! C...

Entertainment17.12.2014

Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer

De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search

Google heeft vandaag de meest populaire Nederlandse zoektermen van 2014 naar buiten gebracht. De zoekterm WK 2014 is de snelste stijger van het afgelopen jaar, gevolgd door het tv-programma Utopia, de nieuwe iPhon...

Search16.12.2014

De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search

WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.
Facebook kijkt terug op 2014

Dagelijks bespreken mensen onderwerpen en verhalen die voor hen belangrijk zijn op Facebook. Facebook kijkt nu terug op de momenten, plaatsen en personen die belangrijk voor ons waren in 2014. Voor deze informatie heef...

Social Media09.12.2014

Facebook kijkt terug op 2014

Wereldkampioenschap voetbal was het populairste onderwerp.