De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het grootste Chinese sociale netwerk Sina Weibo heeft inmiddels meer dan 500 miljoen Chinese gebruikers (groei meer dan 80% in laatste jaar) waarvan meer dan 50 miljoen iedere dag inlogt op het netwerk. Vroeger wel vergeleken met een Chinese variant van Twitter is het nu toch steeds meer een Chinese variant van Facebook, én opvallend is dat de interactie van de Chinezen met Chinese bedrijven een belangrijk deel van gebruik van Sina Weibo bepaald.
We volgen in de westerse wereld alles over Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter, maar wat er in China allemaal gebeurt op het gebied van Social Media is eigenlijk ontoegankelijk. Vooral door de taal. Maar laten we ons niet op het verkeerde been zetten. China is zo groot dat als internet daar werkelijk gaat doorstromen naar de kleinste haarvaten van de Chinese maatschappij, de activiteiten, innovaties, gebruikers alles wat wij doen in Europa en de US in een achterkamertje van de online ontwikkelingen zal neerzetten. Want zeg nu zelf: veel meer actieve gebruikers dan Twitter en toch heeft u waarschijnlijk nog nooit van het netwerk gehoord!
De populariteit van dit sociale Netwerk is uiteraard ook het gevolg van het feit dat Facebook en Twitter in China bijna volledig zijn geblokkeerd. Natuurlijk wordt Sina Weibo gemonitord door de Chinese overheid. Dat zouden we graag anders zien (hoewel… ook wij worden voortdurend gemonitord door de Amerikaanse, Engelse en ook onze eigen “veiligheids”diensten!), maar bedenk wel dat waarschijnlijk 99% van de normale online communicatie tussen Chinezen onderling en tussen Chinezen en hun bedrijven, voor de veiligheid van de Chinese Staat van geen enkel belang is. Het netwerk zal voor de meeste Chinezen dus gewoon functioneren zoals dat ook voor ons functioneert.
Hoewel volledig functioneel op de desktop/laptops is in China het gebruik vooral gericht op gebruik op de mobiele platforms van smartphones en tablets. Daar heeft het nu wel concurrentie van een ander populair netwerk in China: wechat.com en lijkt Sina Weibo wat betreft gebruik en groei te zijn getemperd.
Je kunt je in een beperkt aantal landen ook buiten China aanmelden voor Sina Beido (Taiwan, US, Canada, Maleisië, Australië, Japan, Singapore, Engeland, Frankrijk, Rusland, India). En hoewel het echt een netwerk is dat gemaakt is rond het gebruik van de Chinese taal wonen er buiten China heel veel Chinezen die via dit netwerk kunnen communiceren met verwanten en kennissen. Maar ook voor buitenlandse bedrijven met aanwezigheid op de Chinese markt is het aanwezig zijn op dit netwerk best interessant.
Met name voor de presentatie van bedrijven en van bekende persoonlijkheden heeft Beibo nu een betaalde dienst fanservice gecreëerd. Er zijn in korte tijd 60.000 fanpagina’s geopend. Ook Brad Pitt was lid op Sina Weibo (en inmiddels verwijderd van het netwerk).
Als je zelf wilt beginnen op dit netwerk is het misschien verstandig dit te doen via Hootsuite. Ze bloggen ook regelmatig over nieuwe functies van dit sociale netwerk.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024