Bedrijven die kandidaat-medewerkers op sociale media controleren, dreigen mogelijk waardevolle werknemers te verliezen. Zo blijkt uit onderzoek van wetenschappers aan de North Carolina State University. De onderzoekers merken op dat de rekrutering en het selectieproces aan de potentiële werknemer een eerste kijk biedt op de sfeer en de aanpak van de onderneming. Veel kandidaten die in die fase al signalen van wantrouwen bij de onderneming ervaren, kiezen er volgens het rapport voor om uiteindelijk niet op de werkaanbieding in te gaan.
“De rekrutering en selectie zijn een eerste indicatie van de behandeling die een potentiële medewerker bij een nieuwe werkgever kan verwachten,” aldus onderzoeker Will Stoughton. “Indien beloftevolle kandidaten het gevoel krijgen dat hun privacy in het gedrang dreigt te komen, verdwijnen mogelijke positieve percepties over de potentiële werkgever en wordt het bedrijf op de arbeidsmarkt met een belangrijk verlies aan concurrentiekracht geconfronteerd.”
Nadat de onderzoekers bij een fictieve jobaanbieding aan de kandidaten hadden gemeld dat hun Facebook-account werd gescreend op het gebied van professionalisme, bleek twee derde van de respondenten de potentiële werkgever minder aantrekkelijk te vinden.
“Potentiële werknemers zijn van mening dat het screenen van hun Facebook-account een inbreuk vormt op hun privacy, wat tot een negatieve perceptie over de onderneming leidt,” zeggen de onderzoekers. “Bovendien bleek 59% te overwegen om tegen de onderneming juridische stappen te ondernemen wegens een inbreuk op de privacy. De resultaten van de studie tonen duidelijk aan dat ondernemingen goed moeten overwegen welke potentiële voordelen kunnen worden gerealiseerd door het screenen van kandidaat-medewerkers in sociale media. Talentvolle kandidaten hebben meerdere opties en zullen dan ook uit de buurt blijven van werkgevers waarin ze geen vertrouwen hebben.”