Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Content, contentmarketing en storytelling zijn hip, hot en trending in 2013, 2014 en beyond. We staan aan de vooravond van het nieuwe (content)tijdperk en het is de tijd voor het serieuzere werk. Je kan als organisatie fantastische content produceren, maar als niemand het leest, gaat het verloren. Aan de andere kant, hard roepen, maar dan met ondermaatse en magere, doet dat meer kwaad dan goed voor het imago en de reputatie van een organisatie.
Er is genoeg geschreven en te googlen over het ontwikkelen van een goede content, strategie, productie en planning.
Mij valt het echter op dat er zo weinig aandacht is voor hoe je met die fantastische content nou echt op dat éne moment de klant bereikt en dan ook nog waar en wanneer dat relevant is.
Goede content moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden;
- ‘Make it worth sharing’ en ‘useful’. Kwaliteit in balans met kwantiteit.
- Creëer een “hub” in eigen beheer. Eén mainstage om alle content te tonen.
- “Meten is weten”. Gebruik analytics, KPI’s en rapportages om het succes te meten én om (intern) draagvlak te creëren en te behouden.
Als je aan deze randvoorwaarden voldoet, maak je een plan om deze content te verspreiden. Daarvoor zijn diverse online en offline kanalen om het publiek te bereiken. waar en wanneer zij dat wil:
- Paid media: Voor het inkopen van bereik zijn er diverse mogelijkheden. Gebaseerd op mijn eigen ervaring is het advies om hierin de samenwerking met het eigen mediabureau op te zoeken, dan wel een specialistisch (media)bureau in te schakelen. Er zijn zoveel mogelijkheden op dit vlak, dat het vaak rendabel is om aan te haken bij de bestaande mediainkoop voor andere online marketing activiteiten. Kan je meteen mooi een combinatie maken met de SEO en eventuele SEA, analytics en rapportage mogelijkheden.
- Earned media: het genereren van bereik doordat men ‘gratis’ over je praat. Dit is bij uitstek het vakgebied van Public Relations binnen een organisatie. Sowieso gaat de digital contentstrategie dwars door een organisatie en haar afdelingen heen en zou PR al betrokken moeten zijn.
- Owned media: dit zijn veelal de eigen kanalen die in het beheer zijn van de afdeling Marketing en/of Communicatie. Zoek ook hier de samenwerking op en laat elke afdeling vanuit haar expertise bijdragen om zo gezamenlijk tot een beter geheel te komen.
Werk samen
Net als bij het ontwikkelen van de strategie, de productie en de planning van content, staat ook de verspreiding van deze content midden tussen Marketing, Communicatie, PR, HR en Klantenservice in. Weg met het eilanddenken! Zoek de (gezamenlijke) kracht van de organisatie en de medewerkers op om de (potentiële) klant, fan en volger echt te bereiken en te boeien met jouw content.
Kortom, besteed als organisatie net zoveel tijd, energie en budget in de strategie voor de contentverspreiding als in de contentstrategie en productie.
Af en toe kom je een waardevol artikel tegen dat de bekende open deur opnieuw opent. Dit artikel is geïnspireerd door http://relevance.com/blog/content-king-distribution-queen-wears-pants/
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Storytelling
Entertainment06.04.2024
Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!
Gadgets12.07.2021
Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland
Online16.11.2020
Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld
Next level StorytellingSocial Media28.05.2020
Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)
Marketing22.03.2019
Greetz kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne
Automotive04.03.2019
Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco
Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not NowDC Business21.06.2018
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland
Entertainment25.07.2017