Social Media18.10.2013

Hashtags op elk sociaal netwerk: is het al tijd voor een Hashtag strategie?


We zagen het vorige maand al in het filmpje van Justin Timberlake en Jimmy Fallon: hashtags zijn niet voor het normale gesprek. Maar in navolging van Twitter, Pinterest, Instagram, Flickr en Tumblr, ondersteunt Google+ hashtags sinds mei en Facebook sinds juni. En Google zal straks ook in Nederland hashtags resultaten van Google plus gaan tonen in de zoekresultaten. (nu nog alleen in US en canada vanaf 25 september) Waarom stort elk sociaal netwerk zich op hashtags?

Tijdens de laatste Super Bowl in Amerika gebruikten maar liefst de helft van alle adverteerders hashtags, in combinatie met Twitter. De Super Bowl is een evenement van wereldformaat, en het is voor adverteerders uitermate interessant om de online conversatie naar zich toe te trekken. Geen wonder dat Google+ en Facebook al snel volgden.

Recent vergeleek Josh Grau van Twitter de hashtag met het vroegere kampvuur, waar je verhalen aan elkaar vertelt. Die vergelijking gaat niet helemaal op: je praat eerder met vrienden en bekenden bij een kampvuur dan met vreemden. De hashtag zorgt juist voor communicatie over gemeenschappelijke interesses met nieuwe mensen. Hashtags zijn sociaal bindmiddel: mensen met dezelfde interesse, of aanwezig op het zelfde evenement, die het zelfde programma kijken, vinden elkaar met een simpele click. Het zijn dat soort interacties en betrokkenheid die bedrijven online zoeken met hun publiek. Als bedrijf actief op social media is het daarom de vraag: is het al tijd voor een hashtagstrategie?

Hashtag strategie
Hashtags geven bedrijven en merken kansen om een online conversatie te faciliteren, een domein te claimen en zelfs het gesprek te leiden. Voordat je begint een nieuwe hashtag te gebruiken: onderzoek of deze al niet in gebruik is. Zo voorkom je pijnlijke voorvallen zoals #notguilty. En denk nog even goed na voordat je hashtags als #susanalbumparty of #Cairo gebruikt. Het kan ook gebeuren dat een evenement met dezelfde afkorting als jouw evenement binnenkort van start gaat.

Waarom zou iemand jouw hashtag gebruiken? Zonder goede reden is het net als een knipoog in het donker: de ander ziet het niet en knipoogt niet terug. Gebruik geen algemene hashtags: die zijn leeg en hebben geen motivatie of humor. Ze brengen geen emotie over en dus ook geen call to action. Gebruik consequent specifieke hashtags om een blijvende conversatie te creëren. Zo verbind je je bedrijf of merk aan een onderwerp dat breder is dan je bedrijf, op een manier die veel blijvender is dan een campagne.

Houd hashtags relevant en leesbaar. Vraag jezelf af: wat is mijn toegevoegde waarde? Ben je bijvoorbeeld een kapper, geef dan tips en beantwoord vragen op je eigen hashtag: #vraagjekapper #Kappervraag #Kappertje. Teveel hashtags in een tweet of post worden gewoon genegeerd, dus twee of minder is echt genoeg. Bij voorkeur als onderdeel van een zin. Hou je hashtags kort en uiteraard geen spaties gebruiken, die breken je hashtag.

Voorbeelden

Het gebruik van een hashtag kun je belonen, zoals Domino’s pizza met #letsdolunch op Twitter. Iedere tweet met deze hashtag, verlaagde de prijs voor een standaard pizza met 1 cent. Binnen 2 uur kelderde de prijs van £ 15.99 naar £ 7.74.

Starbucks creëerde extra buzz voor hun actie “Treat Receipt” met #Treatreceipt op Facebook en Google+. Klanten die ’s middags een bon lieten zien van een aankoop die ochtend, kregen korting. Ze speelden in op het warme weer van juli met #heatwave.

En momenteel gebruikt Heineken de combinatie van #openyourworld en #stad om mensen wereldwijd aan te spreken op Facebook , Twitter, Instagram en Flickr. (maar niet op Google+).

Keywords van social media

Hashtags zijn de keywords van social media waarop je graag wordt gevonden. Alleen met relevantie en toegevoegde waarde stimuleer je het gebruik. Je kan inspelen op bestaande hashtags, maar doe het wel slim. De online conversatie die ontstaat zet jouw merk of bedrijf in de schijnwerpers. Nu alle sociale netwerken hashtags ondersteunen, is het tijd voor een hashtag strategie. Zeker als Google straks ook in Nederland hashtag resultaten van Google+ rechtsboven in de zoekresultaten gaat zetten.

Handige tools om Hashtags te volgen zijn:

  • http://whatthetrend.com en http://tagdef.com geven de definitie en reden voor de populariteit;
  • http://hashonomy.com is een handige hashtag tool maar alleen voor Twitter;
  • http://tagboard.com toont resultaten van verschillende media;
  • Hootsuite toont zoekacties op Twitter, Facebook en Google+.

Gebruik #hashtagstrategie om je inzichten te delen.

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

...

Verder lezen over Hashtag

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

TikTok doet een aanpassing aan de For You-pagina. De For You-pagina is waar je nieuwe TikTok-helden ontdekt en waarbij ook video’s van minder bekende TikTokkers voorbij komen (en viraal gaan). Een belangrijke plek binn...

Social Media13.07.2022

Je krijgt meer macht over de For You-pagina op TikTok

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

Het is zo gewoon geworden als koffie, thee en een koekje… de hashtag. Vandaag precies veertien jaar geleden, op 23 augustus 2007, ontstond de hashtag op Twitter. Dat gebeurde tijdens een barcamp ‘unconference, waar @...

Social Media23.08.2021

De dag van de hashtag heeft zijn eigen hashtag: #HashtagDay

De hashtag bestaat vandaag 14 jaar en dat wordt gevierd met een speciale emoji
Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

Het einde van het jaar is in zicht en daarmee ook het moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. 2019 stond op Twitter weer in het teken van het laatste nieuws, sportieve hoogte- en dieptepunten, televisieprogramm...

Social Media09.12.2019

Het jaar 2019 op Twitter: Van boerenprotest tot samensterk

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

Als er ook maar iets in de wereld gebeurt, is dit als eerste terug te vinden op Twitter. Via het platform komen mensen met elkaar in contact en krijgen ze de mogelijkheid om hun stem te laten horen aan miljoenen anderen....

Social Media23.08.2019

De #hashtag bestaat vandaag 12 jaar

#HashtagDay
De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

27 augustus 2017 lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Maar dat was de dag waarop de seizoensfinale van Game of Thrones seizoen 7 in premiére ging. Fans hebben dus ruim 1,5 jaar moeten wachten op het langverwachte vervol...

Social Media16.04.2019

De populariteit van Game of Thrones: miljoenen tweets & downloads

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

Depressie is een ziekte waar nog steeds niet genoeg over wordt gesproken binnen de samenleving. En daar wil Twitter een handje bij helpen. Onder een aantal verschillende hashtags wordt het onderwerp besproken. De acties...

Nieuws09.04.2018

Twitter maakt depressie meer bespreekbaar met #WhatYouDontSee #3GoodThings en #openup

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

Eerder deze week trokken duizenden virtuele olifanten door Amsterdam op weg naar Botswana als onderdeel van #MarchforGiants, een wereldwijde digitale campagne tegen stropers. Een derde van de Afrikaanse olifanten is al...

Advertising16.03.2018

​#MarchforGiants​: duizenden virtuele olifanten via Amsterdam naar Botswana​

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Op 23 augustus 2007 is de hashtag ontstaan op Twitter. In de afgelopen tien jaar is deze ontwikkeld van een simpele manier om Tweets te ‘taggen’ of te categoriseren, tot een van de meest herkenbare en vaakst gebruikt...

Social Media23.08.2017

De Hashtag bestaat vandaag 10 jaar #Hashtag10​

Verder lezen over Social Network

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?