Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Bedrijven zijn zich bewust van de risico’s die verbonden zijn aan het gebruik van sociale netwerken, maar uit een recent onderzoek van Grant Thornton blijkt dat de voordelen van de platformen ruimschoots opwegen tegen de mogelijke gevaren.
De onderzoekers stelden vast dat 71% van de ondervraagde (Amerikaanse) bedrijven aangeven zich bewust te zijn van de risico’s, maar door de verwachte voordelen die mogelijke problemen te kunnen verantwoorden. Ongeveer 12,5% zegt zich grote zorgen te maken over de potentiële risico’s, maar een even grote groep meent dat het gevaar op problemen bijzonder beperkt blijft.
“De meeste respondenten geven aan dat risico’s van sociale netwerken kunnen worden vermeden, maar toch lijken weinig ondernemingen preventieve acties te ondernemen,” zo voeren de onderzoekers aan.
“Slechts 18 procent gaf aan programma’s geïmplementeerd te hebben om de risico’s rond het gebruik van sociale netwerken op te volgen. Bovendien blijkt amper 21 procent een plan voor incident-management opgesteld te hebben om snel en efficiënt op problemen te kunnen reageren. Dat heeft echter mogelijk wel te maken met het feit dat – naar eigen zeggen – slechts 1 procent van de bedrijven het slachtoffer van fraude met sociale media is geworden.”
Negatieve commentaren van het publiek blijken de belangrijkste bedreiging te vormen die bedrijven bij het gebruik van sociale media vrezen, onmiddellijk gevolgd door het lekken van gevoelige bedrijfsinformatie. Bij beursgenoteerde ondernemingen werd het verspreiden van gevoelige informatie echter als de belangrijkste bedreiging naar voor geschoven.
De onderzoekers stelden verder vast dat 57% van de respondenten van mening was dat gevoelige informatie op hun sociale mediaplatformen voldoende is beveiligd. Bovendien zei 36% van de bedrijven voor hun medewerkers een opleiding in sociale media te voorzien, tegenover slechts 21% zo’n 2 jaar geleden.
[Afbeelding: © SuriyaPhoto – Fotolia.com]