Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Ben jij zo iemand die Instagram-posts verwijderd als ze niet genoeg likes hebben? Of plaats jij alleen wat jij leuk vindt en trek je je weinig aan van het aantal likes of volgers? Hoeveel je er ook mee bezig bent -of niet-, vraag je je weleens af wanneer je nou eigenlijk echt beroemd bent op social media? Volgens een Britse instantie is dat nog best een flink aantal: 30.000 volgers.
Dit kwam naar voren in een rechtszaak, waarin de Advertising Standards Authority (ASA) in het Verenigd Koninkrijk zich moest buigen over wanneer iemand nou echt veel invloed heeft. De rechtszaak ging om een Britse lifestyleblogger die een gesponsorde post had geplaatst met een product van Sanofi. Sanofi is een farmaceut die onder andere een slaaphulpmiddel gebruikt.
32.000 volgers
De blogger had 32.000 Instagram-volgers, wat volgens de ASA inhield dat deze een beroemdheid genoemd mag worden. Dat heeft grote gevolgen voor die ene post: het is in Groot-Brittanië verboden voor beroemdheden om reclame te maken voor een medicijn. Sanofi meende dat de blogger geen celeb was, want echte beroemdheden zoals Stephen Fry en David Beckham, hebben meer dan 100.000’en tot zelfs tientallen miljoenen volgers.
De ASA meent echter dat 30.000 volgers of meer overduidelijk betekent dat je de aandacht hebt van een aardig groot aantal mensen. En ja, dan kun je nog zo vriendelijk #spon of een andere indicatie bij je post zetten omdat het gaat om een ‘samenwerking’, als je als beroemdheid wordt bestempeld, dan mag je simpelweg überhaupt die reclame niet maken. Zelfs niet als je het uit jezelf zou doen.
De kracht van de influencer
Het is lastig voor influencers om om te gaan met dit soort reclameposts, omdat er steeds nieuwe regels bij lijken te komen. Bovendien willen de bedrijven op hun beurt juist dat het zo subtiel mogelijk is, want anders kunnen ze net zo goed zelf een tv-reclame posten en daar wat geld tegenaan gooien. De kracht ligt hem juist in het feit dat zo’n influencer het product dan echt fantastisch lijkt te vinden. Of deze lifestyleblogger dankzij Sanofi extra goed slaapt, dat weten we niet, maar ze zal in ieder geval wel even wakker liggen van het oordeel van de ASA.
[Fotocredits © yavyav – Adobe Stock]
Verder lezen over Influencers
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Verder lezen over Instagram
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024