Mashable heeft een onderzoek naar de invloed van emoties op twittergedrag van mensen beschreven. Het onderzoek is uitgevoerd door mensen van de Beihang Universiteit in China, onder leiding van Rui Fang. De data zijn afkomstig van Weibo, een service vergelijkbaar met Twitter wat erg populair is in China: meer dan 500 miljoen gebruikers, goed voor meer dan 100 miljoen berichten per dag.
Gedurende 6 maanden in 2010 heeft de groep ongeveer 70 miljoen tweets van 200.000 gebruikers verzameld en gekeken naar welke mensen met elkaar verbonden waren. Als criterium voor verbondenheid hanteerden ze het versturen van berichten naar elkaar en het retweeten van berichten. Mensen die meer dan 30 interacties hadden gedurende de testperiode, werden als “connected” in het onderzoek meegenomen.
Vervolgens zijn de emoties in de tweets geanalyseerd en ingedeeld in de volgende categoriën: joy, sadness, anger of disgust. Tot slot is gekeken naar hoe berichten met emoties zich verspreiden via het sociale netwerk. Bijvoorbeeld: wanneer iemand een boos bericht stuurt, hoe waarschijnlijk is het dan dat de ontvanger ook een kwaad bericht stuurt en hoe waarschijnlijk is het dan dat de volgende ontvanger dit gevoel ook weer verder verspreid. M.a.w. hoeveel “degrees” kunnen bepaalde emoties bereiken.
Uit de resultaten bleek dat “sadness” en “disgust” weinig effect hadden op de manier waarop ontvangers nieuwe boodschappen de wereld in stuurden. Bij “joy” was de correlatie iets hoger, maar het meeste verband werd gevonden bij “angry” boodschappen. Volgens Rui verspreidde een “anger” zich gemiddeld drie degrees: “Anger has a surprisingly higher correlation than other emotions“. En twee soorten event leken deze emotie in berichten op te roepen: conflicten tussen China en buitenlandse partijen en ook binnelandse, sociale perikelen.
In de periode waarin de Chineese onderzoekers gekeken hebben naar de “angry” berichten, waren er meerdere gebeurtenissen die deze emoties op deze manier triggerden: de militaire acties van de Verenigde Staten en Zuid-Korea in de Gele Zee en de aanvaring tussen een Chinees en een Japans schip. Op binnenlands niveau was dat onder andere veiligheid van voedsel, omkooppraktijken bij de overhied en het verwoesten van huizen voor relocatiedoeleinden. Hot topics in China, wat de snelheid van het verspreiden van de berichten en de bijbehorende emotie verklaart, maar niet waarom dit specifiek voor de emotie “anger” geldt, en dat lijkt mij nou een interessant aanvullend onderzoek.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024