Social Media28.08.2013

‘Voor een snel antwoord neem je contact op via sociale media’


voor-een-snel-antwoord-neem-je-contact-o.jpg
voor-een-snel-antwoord-neem-je-contact-o.jpg

Sociale media vormen voor de consument het snelste en meest betrouwbare kanaal om bedrijven te contacteren, zo blijkt uit een onderzoek van eDigitalResearch.

Vastgesteld werd dat 80% van de betrokkenen na het opnemen van contact via sociale media van het bedrijf in kwestie binnen een periode van 12 uur een antwoord had ontvangen. Dat vertoont een groot verschil met e-mail, waar slechts 37% van de betrokkenen binnen een periode van een 12 uur een antwoord had ontvangen. De onderzoekers merkten wel op dat op positieve feedback sneller wordt gereageerd dan op klachten.

Sociale media vormen het enige platform voor consumentencontact waar de klant quasi gegarandeerd is een antwoord te ontvangen,” merkt Derek Eccleston, commercieel directeur bij eDigitalResearch, op. “Uit het onderzoek bleek dat alle respondenten bij hun communicatie op sociale netwerken van de bedrijven een antwoord hadden ontvangen.”

De onderzoekers merken wel op dat het gebruik van sociale netwerken als platform voor consumentencontacten nog een grote groeimarge heeft. Slechts 2% van de respondenten bleken recent hun account op Facebook, Twitter of een ander sociaal medium gebruikt te hebben om contact te zoeken met een merk.

De onderzoekers stelden ook vast dat bedrijven sneller reageren op positieve feedback dan op klachten. “Het is natuurlijk eenvoudiger een dankwoord te sturen voor de positieve opmerkingen, dan een klacht te analyseren en te beantwoorden,” voert Eccleston aan. “Maar toch is een snelle reactie, waarin wordt gemeld dat de klacht is ontvangen en wordt bekeken, een eerste stap om de negatieve perceptie bij de consument weg te halen. De resultaten van het onderzoek maken echter vooral duidelijk dat er bij bedrijven onvoldoende samenwerking is tussen de verschillende divisies om het contact met de klant optimaal te houden.”

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket