In mijn artikel van vorig jaar over winacties, gaf ik aan waar zo’n actie aan moet voldoen. Het ging in mijn ogen nog te vaak fout! Maar vandaag komt daar verandering in. Facebook heeft namelijk haar Page Terms aangepast. Het is nu mogelijk om promoties te doen vanuit de Page Timeline, bijvoorbeeld met een bericht.
Het doel van de wijzigingen is om bedrijven eenvoudiger (kleine) promoties te laten doen op hun pagina en daarmee nog meer mogelijkheden te geven om de interactie aan te gaan met fans.
Belangrijkste wijzigingen:
- Pages kunnen inschrijvingen verzamelen voor een promotie met behulp van een comment of like (naast de traditionele manier met behulp van een applicatie) – like-comment-win;
- Bedrijven kunnen inschrijvingen verzamelen door mensen een bericht te laten sturen naar de pagina;
- Promoties binnen en buiten Facebook kunnen de like button gebruiken als stemmechanisme;
- Winnaar(s) mogen bekend worden gemaakt op de pagina, via de Timeline.
Wat niet wijzigt:
- Berichten laten plaatsen op mensen hun eigen Timeline of die van hun vrienden is nog steeds verboden. Dit betekent onder andere dat een bericht laten delen als winmechanisme niet volgens de regels is;
- Mensen mogen niet zichzelf niet taggen in plaatjes van pagina’s als winmechanisme (tenzij zij het zelf zijn).
Ik denk dat deze wijzigingen een mooie toevoeging zijn om eenvoudiger prijzen weg te geven in een bericht. Het nadeel is dat je op deze manier geen gebruikersinformatie verzamelt in een database, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres. Hiermee kan je deelnemers niet laten inschrijven voor een nieuwsbrief.
Natuurlijk kan dit nog steeds wel via Applicaties, waar het ook mogelijk is om de viraliteit van de Open Graph (eventueel met behulp van een PMD) te benutten en je meer creativiteit kwijt kunt.
Voor veel beheerders is dit een belangrijke wijziging, het geeft ze de vrijheid om (meer) acties te kunnen houden. Ik ben alleen wel bang voor een stortvloed aan platte-acties via de Timeline, waar veel mensen zich aan zullen irriteren. En wat denk je van de waarde van een like? Wordt dat niet te gemakkelijk… We gaan het beleven.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024