Social Media19.08.2013

Old school social is ‘make it worth sharing’


old-school-social-is-make-it-worth-shari.jpg
old-school-social-is-make-it-worth-shari.jpg

Het lijkt erop dat we anno 2013 verzanden in een verzuiling met een één-kanaal-denken. Alsof we nog steeds niet over de digitale grenzen van dat ene kanaal heen kunnen of willen kijken. Er worden dure en snode contentplannen gemaakt waarbij er per kanaal een invulling wordt gegeven om een zo groot mogelijk bereik te creëren. ‘Old school social’ is Make it worth sharing en investeer in content en niet in social media.

‘Investeer in content en niet in social media.’ In deze dagen is het een veel gehoorde uitspraak binnen organisaties: ‘We willen wat met Facebook en doe ook wat klantenservice via Twitter.’ Al dan niet worden daar YouTube filmpjes aan toegevoegd, wordt G+ ingericht en volop geëxperimenteerd met Vine, Instagram en Pinterest.

Old school social media is ‘Make it worth sharing’. Nu bijna 2014, geldt dit des te meer. Het lijkt erop dat we verzanden in een verzuiling met een één-kanaal-denken. Alsof we nog steeds niet over de digitale grenzen van dat ene kanaal heen kunnen of willen kijken. Er worden dure en snode contentplannen gemaakt waarbij er per kanaal een invulling wordt gegeven om een zo groot mogelijk bereik te creëren. Hierbij is vaak de overkoepelende paraplu en de visie; hét verhaal dat je als merk wilt vertellen en delen, onduidelijk. Terwijl dit juist wel de basis is.

Het begint met definiëren wie je bent als merk, de brandstory. Waarin onderscheid jij je van de concurrenten? Wat maakt jou uniek en bijzonder? Dit verhaal ontstaat in een samenwerking tussen de diverse interne afdelingen als communicatie, marketing, PR en ook HR. Afhankelijk van de organisatie en branche zijn hier nog meer afdelingen en personen bij betrokken.

Waarom is jouw product uniek USP – Unique Selling Point, en waarom zouden klanten het moeten kopen, de UBR – Unique Buying Reason. Voeg daar dan de social factor aan toe via de drie keyelementen van ‘Make it worth sharing’:
1. Verras
2. Wees relevant
3. Straal autoriteit uit.

Wanneer je de social savvy brandstory klaar hebt, start dan met de productie van de content elementen. Vervolgens kijk je wanneer, waar en op welk kanaal je jouw boodschap uitzendt. Of beter nog, geef je klanten de bouwstenen om over jouw merk te praten. Vooral de laatste valt in de categorie social media. Wanneer jouw verhaal leuk en relevant genoeg is, delen de mensen het. Daar kiezen ze zelf hun kanaal voor. Dat hoef je ze niet te vragen, daar hoef je ze niet voor te kietelen en te stimuleren, noch te belonen.

De randvoorwaarde is wel dat jij jouw content in hapklare en deelbare brokken aanbiedt. Korte flimpjes, goede visuals en aansprekende korte online savvy teksten. Als ik, de consument, jou en jouw verhaal leuk genoeg vind. Als ik er een glimlach van krijg, dan ben ik heel sociaal op social en deel ik het graag met al mijn vrienden en (vage) kennissen via social. Gratis en voor niets. Zo scoor je met content op social.

‘Make it worth sharing’.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive