Social Media07.08.2013

Facebook geeft meer info over het newsfeed algoritme


In een uitnodiging aan een aantal Amerikaanse verslaggevers zei Facebook vooraf het te gaan hebben over de newsfeed, en dat ze wat uitgebreider in gaan op het algoritme dat bepaalt welke verhalen bovenaan jouw eigen feed verschijnen.

Een van de meest gehoorde frustraties, zowel door gebruikers als merken, blijft de manier waarop het sociale netwerk beslist welke content weergegeven wordt in de newsfeed.

Bij een gemiddelde gebruiker zijn er ongeveer 1.500 mogelijke verhalen / posts die per dag gefilterd worden, aldus Lars Backstrom, engineering manager van de Facebook newsfeed ranking. Maar slechts 20% van daarvan krijg je ook daadwerkelijk te zien. Maar hoe bepaalt Facebook nu welke 20% jij te zien krijgt?

facebook-geeft-meer-info-over-het-newsfe.jpg
facebook-geeft-meer-info-over-het-newsfe.jpg

Het sociale netwerk heeft een poging gedaan deze vraag te beantwoorden tijdens een speciaal event op het hoofdkantoor in Menlo Park (Cailf.). Het systeem is door de tijd heen flink aangepast, in de vroege dagen werd er nog handmatig aan de knoppen gedraaid (om het aantal foto’s of statusupdates dat je zag te verhogen of te verlagen) maar inmiddels is het een systematisch algoritme dat bepaalt wat je te zien krijgt.

Facebook wil de gebruikers een soort “customized newspaper” aanbieden, daarbij gaat de meeste aandacht uit naar de verhalen die de gebruiker het meest interessant zal vinden. Het proces geeft ieder verhaal een score mee, en de verhalen met de hoogste score staan bovenaan jouw nieuwsfeed.

De scores worden door een aantal factoren bepaalt, zoals de relatie die je hebt met degene die iets plaatst, het aantal reacties, het aantal keer dat iets gedeeld is (shares), en het aantal likes. Maar ook hoe vaak je al op een dergelijke post gereageerd hebt, hoeveel likes, shares en reacties een post krijgt en alof daar veel interacties van vrienden tussen zitten.  

Voorheen kwamen nieuwe verhalen bij een refresh automatisch bovenaan te staan, ook als ze een lagere score hadden dan eerdere verhalen. Een aanpassing in de ranking zorgt er nu voor dat de oudere verhalen zich bij de meer recentere voegen bovenaan jouw newsfeed.

Deze aanpassing is uitgerold voor de webversie, maar nog niet voor alle mobiele apparaten. Volgens Facebook heeft dit een positief effect, +5%, op het aantal interacties (likes, reacties en aantal keer gedeeld) met verhalen van vrienden, en +8% met verhalen van pagina’s.

Meer over de newsfeed aanpassingen is in deze blogpost van Facebook te lezen.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads