De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In een uitnodiging aan een aantal Amerikaanse verslaggevers zei Facebook vooraf het te gaan hebben over de newsfeed, en dat ze wat uitgebreider in gaan op het algoritme dat bepaalt welke verhalen bovenaan jouw eigen feed verschijnen.
Een van de meest gehoorde frustraties, zowel door gebruikers als merken, blijft de manier waarop het sociale netwerk beslist welke content weergegeven wordt in de newsfeed.
Bij een gemiddelde gebruiker zijn er ongeveer 1.500 mogelijke verhalen / posts die per dag gefilterd worden, aldus Lars Backstrom, engineering manager van de Facebook newsfeed ranking. Maar slechts 20% van daarvan krijg je ook daadwerkelijk te zien. Maar hoe bepaalt Facebook nu welke 20% jij te zien krijgt?
Het sociale netwerk heeft een poging gedaan deze vraag te beantwoorden tijdens een speciaal event op het hoofdkantoor in Menlo Park (Cailf.). Het systeem is door de tijd heen flink aangepast, in de vroege dagen werd er nog handmatig aan de knoppen gedraaid (om het aantal foto’s of statusupdates dat je zag te verhogen of te verlagen) maar inmiddels is het een systematisch algoritme dat bepaalt wat je te zien krijgt.
Facebook wil de gebruikers een soort “customized newspaper” aanbieden, daarbij gaat de meeste aandacht uit naar de verhalen die de gebruiker het meest interessant zal vinden. Het proces geeft ieder verhaal een score mee, en de verhalen met de hoogste score staan bovenaan jouw nieuwsfeed.
De scores worden door een aantal factoren bepaalt, zoals de relatie die je hebt met degene die iets plaatst, het aantal reacties, het aantal keer dat iets gedeeld is (shares), en het aantal likes. Maar ook hoe vaak je al op een dergelijke post gereageerd hebt, hoeveel likes, shares en reacties een post krijgt en alof daar veel interacties van vrienden tussen zitten.
Voorheen kwamen nieuwe verhalen bij een refresh automatisch bovenaan te staan, ook als ze een lagere score hadden dan eerdere verhalen. Een aanpassing in de ranking zorgt er nu voor dat de oudere verhalen zich bij de meer recentere voegen bovenaan jouw newsfeed.
Deze aanpassing is uitgerold voor de webversie, maar nog niet voor alle mobiele apparaten. Volgens Facebook heeft dit een positief effect, +5%, op het aantal interacties (likes, reacties en aantal keer gedeeld) met verhalen van vrienden, en +8% met verhalen van pagina’s.
Meer over de newsfeed aanpassingen is in deze blogpost van Facebook te lezen.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024