06.08.2013
Social Media

LinkedIn: een webontwikkelaar kan geen sexy vrouw zijn

By:

BlogSocial Media
linkedin-een-webontwikkelaar-kan-geen-se.jpg
linkedin-een-webontwikkelaar-kan-geen-se.jpg

Een heuse rel: LinkedIn heeft advertenties van Toptal verwijderd omdat ze vonden dat de foto niet paste bij de inhoud. De advertenties waren personeelsadvertenties waarin webontwikkelaars gezocht werden. De foto’s waren onder andere van webontwikkelaars die bij TopTal werken…

Volgens LinkedIn waren er meerdere klachten gekomen over de foto’s. (“I (LinkedIn) contacted you to you to notify that we had to reject the ads on the TopTal business ads account as many LinkedIn members complained about the women images you were using.”) Zij sommeerden Toptal om de foto’s aan te passen aan de inhoud van de advertentie. Toen dit niet gebeurde, werden de advertenties verwijderd en later werd ook een nieuw aangeboden campagne geweigerd.

Voor Toptal’s CEO Taso Du Val reden om een blogpost te schrijven met als titel: “In Defence of Female Engineers”. Een stukje uit de blog: “As many companies, we run LinkedIn advertisements to acquire new companies, clients, developers and internal employees. We run a mixture of male and female advertisements. We’ve taken extremely professional photos of both men and women who are part of the Toptal network and made sure they looked sharp, well dressed and happy; however, LinkedIn’s internal advertising’s staff completely disagrees that they both look sharp, well dressed and happy. Actually, they believe, with 100% certainty, that the women in our advertisements are offensive and harmful to their user base. To me, this is unbelievable.”

Persoonlijk vind ik het bizar dat er mensen klagen over foto’s van vrouwen bij personeelsadvertenties wanneer die vrouwen er niet uit zien zoals de karikaturen van nerds. En nog (wereld)vreemder dat LinkedIn het daarmee eens was. Net zoals lang niet alle lesbiënnes een tuinbroek dragen en lang niet alle artsen een slecht handschrift hebben, kunnen een heleboel vrouwen er vrouwelijk uitzien en ondertussen gewoon van wiskunde, techniek en schaken houden en zelfs nog kunnen kaartlezen ook. Gelukkig is LinkedIn dit met mij en met Du Val eens en is de campagne nu wel goedgekeurd (of zou dit te maken hebben met de aandacht die er door de blog van Du Val voor dit onderwerp?).

Share this post