De wereld van Social Media is aanzienlijk groter en gevarieerder dan alleen Facebook en Twitter. Uit een recent rapport van Gigya blijkt dat consumenten die keuzes ook op prijs stellen en afhankelijk van waarvoor en waarom hun dienst kiezen om in te loggen en informatie met groepen te delen. Facebook is dominant zowel in login als in sharing. Google+ groeit als kool maar vooral omdat steeds meer mensen inloggen (24%). Maar opmerkelijk is dat slechts 2% van de Google+ gebruikers ook daadwerkelijk informatie op dat sociale Netwerk delen!
Uiteraard is in de wereld van Social Media, Facebook (2004) de dominante partij. Daar worden de meeste berichten gedeeld en Facebook bezit ruwweg 50% van de markt. Daar zitten (vooral) de consumenten en dus zorgen bedrijven ook daar actief te zijn in product placement, merken positionering en klantenbinding, en voor veel bedrijven zullen de Facebook pagina’s nu aanzienlijk belangrijker zijn dan hun web pagina’s. Voor bedrijven worden websites steeds meer de elektronische brochures die gericht zijn op het uitstralen van de corporate identity.
Facebook is vooral ook het netwerk voor de consumenten, het publiek dat via het netwerk vooral persoonlijke feiten en gebeurtenissen deelt met bekenden en vrienden. Op Social Media wordt er veel “gepraat’ over producten. Facebook is daar populair als het gaat om reizen en alles wat met school en opvoeding te maken heeft is populair op Facebook.
Gaat het echt over producten, dan komt Pinterest sterk op met bijna 41% van de Social Shares. Twitter is belangrijk voor het sharen van info over merken (33%) en media (18%).
Zo kiest de gebruiker de dienst die uiteraard het beste past. Opmerkelijk is dus ook dat er blijkbaar media zijn waar je wel op inlogt, omdat daar toch informatie voorbij komt die belangrijk gevonden wordt, maar dat dit niet leidt tot reacties, opmerkingen of delen van eigen info. Google+ is zo’n dienst blijkbaar, waarschijnlijk wat meer BtB en natuurlijk stek geïntegreerd met alle informatie-stromen van Google en in die wereld is sharen via email nog steeds de norm, en het maken van emails om gegevens de delen valt nu eenmaal niet onder de definitie van Social Media omdat de inhoud niet publiekelijk is.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Google Plus
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Online13.06.2020
Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten
Social Media04.02.2019
Het is over en sluiten voor Google+
4 April gaat de stekker er definitief uitSocial Media09.10.2018
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging
Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaakSocial Media31.08.2016
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?
Social Media25.01.2016
Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe
We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTubeSocial Media18.11.2015
Nieuw ontwerp Google+
Online28.07.2015
Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten
Verder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018