Social Media18.07.2013

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon


identificeer-je-online-influencers-neem--1.jpg
identificeer-je-online-influencers-neem--1.jpg

Het is alweer enige tijd geleden dat ik in mijn blog Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue schreef over het “onontgonnen terrein van de online influencers”. Hierin noemde ik als voorbeeld het ‘Influencer Network‘: een exclusief platform voor Vogue influencers. Twee jaar na dato zijn er nog altijd veel uitdagingen en valkuilen op de weg naar een succesvolle influencer marketingcampagne. Zodoende deel ik graag deze case van Andrélon.

Een online influencer is vandaag de dag nog altijd zeer waardevol voor marketeers. Zij zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de berichten en conversaties over een merk, product of dienst binnen social media. Meer dan 80% van de inhoud en discussies op platformen als Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs, wordt door deze influencers de wereld ingestuurd. Het zijn vooral de personen die met hun specifieke kennis of mening binnen een bepaalde groep of interessegebied invloedrijk zijn.

Case: Andrélon Oil & Care Kroescontrol

Omdat kroeshaar speciale verzorging nodig heeft, zijn er ook specifieke producten voor nodig om controle over deze bos haar te krijgen. Daarom introduceerde Andrélon Oil & Care Kroescontrol. “De Andrélon Kroescontrol producten zijn speciaal ontwikkeld voor droog en kroeshaar. Kroeshaar heeft speciale verzorging nodig en iedereen heeft daar ook weer eigen tips & tricks voor. We wilden dan ook heel graag samen met de doelgroep content ontwikkelen, en hebben dit gedaan via relevante blogs. Door de influencer campagne waren we in staat heel getarget te communiceren met deze niche doelgroep en ook relevante content te ontwikkelen samen met de vrouwen voor wie de lijn bedoeld is.” aldus Marije Potman, Brandmanager Andrélon bij Unilever.

Om meer awareness voor de nieuwe lijn te creëren zette FRTRSS deze influencer marketing campagne op. Na een analyse van relevante online hubs voor mensen met kroeshaar, werd een selecte groep bloggers benaderd met de vraag het product als eerste te proberen. Dit resulteerde in veel user-generated content met een bereik van ruim 436.000 views. Belangrijk voor Andrélon was dat het ging om authentieke en geloofwaardige content, voor en door de doelgroep.

 Werk samen met je influencers

Tegelijkertijd vond er een conversatie plaats tussen de influencers, de achterban van deze influencers en Andrélon. Lezeressen van Myblackhair.nl werden gevraagd naar hun haar; hoeveel tijd besteden ze gemiddeld aan het onder controle krijgen van hun bos krullen of kroeshaar? En hoe kijken partners eigenlijk tegen het haar van hun vriendin aan? Op basis van deze informatie werd deze infographic over kroeshaar gecreëerd. De exclusieve content werd vervolgens aangeboden aan de geselecteerde influencers en vervolgens succesvol gedeeld op verschillende beauty sites. Zo zie je dat influencer marketing bij voorkeur een continu proces is waarbij identificatie, samenwerking, contentcreatie en luisteren naar de doelgroep elkaar opvolgen (zie figuur 1). Dit leidt tot een steeds hoger en intensiever bereik van de doelgroep.

De introductie van Andrélon Kroescontrol was hiermee een succesvolle campagne voor zowel Andrélon als de influencers.

figuur-1.jpg
figuur-1.jpg

Building connections

Influencer marketing moet je zien als onderdeel van een groter geheel. Het gaat om de totaalaanpak. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een combinatie van influencer marketing en brand ambassador programma’s. Onlangs hebben wij bijvoorbeeld een online campagne bedacht en uitgevoerd voor AKG, een merk van Harman/Kardon dat kwalitatief hoogwaardige koptelefoons aanbiedt. In dat programma staat het werven en activeren van brand ambassadors voor AKG centraal. Zodoende zijn we het AKG Expert Panel gestart, waar fans van AKG zich kunnen opgeven om de nieuwste producten te testen. Dat hebben we gecombineerd met een internationale influencer campagne waarbij bloggers zijn uitgenodigd om de AKG 550 te testen. Dat resulteerde in de opbouw van een groot internationaal bereik.

Het succes van influencer marketing valt en staat met het opbouwen van een relevant netwerk. Hierna kun je de door middel van content de dialoog aan gaan.  Belangrijk om in gedachten te houden:

  • Behandel influencers als een integraal onderdeel van jouw merk, en zorg voor een directe communicatie. Dat wil zeggen, zorg dat je deze mensen leert kennen en dat je direct met hen kunt communiceren. Denk in relaties en minder in campagnes.
  • Populariteit is iets anders dan invloed. Het gaat om de inhoudelijke relevantie van de influencer. Deze bepaalt in hoeverre de content door zijn achterban wordt opgepakt.
  • Bespreek samen met iedere influencer de beste insteek en activatie en bekijk vervolgens welke incentive eventueel nodig is. Hierbij kan gedacht worden aan merchandise, samples, toegangskaarten, meet&greets, en evenementen.

Er liggen nog veel kansen voor deze vorm van marketing, maar alleen zolang je de nauwkeurig geïdentificeerde mensen de juiste content aanbiedt. Bij voorkeur in een vorm die de online influencer en zijn fans verrast. Uiteindelijk betekent influencer marketing gewoon sociaal zijn.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Influencers

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Verder lezen over Influentials

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

Instagram breidt zijn abonnementsdienst uit. Waar je eerder dit jaar een betaald abonnement kon nemen op het kanaal van een influencer. Nu wordt dit uitgebreid, want populaire Instagram-kanalen kunnen geld vragen voor Re...

Social Media15.07.2022

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

Influencer packaging is niet een alledaagse term die je regelmatig in de marketing voorbij hoort komen. Het is een combinatie van influencer marketing en verpakkingen. Bij influencer marketing draait alles om het perfect...

Social Media14.11.2018

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

Dikke mensen horen niet in Abercrombie & Fitch kleding, aldus de CEO van het bedrijf. Hij heeft alle kleding van zijn merk boven maatje Large uit zijn winkels gehaald en verbrand. Omdat zijn kledingmerk niet bedoeld is v...

Social Media15.05.2013

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen

Meten is weten, dus zijn we allemaal naarstig op zoek naar tools, websites en andere slimme trucjes om de online invloed van mensen te beoordelen. Hoewel Klout min of meer de standaard lijkt te zijn geworden om online in...

Online13.04.2012

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra

Volgens Klout, een veelgebruikt meetsysteem voor online invloed, is 3FM DJ Michiel Veenstra een van de meest invloedrijke Twitteraars van Nederland. Hoe je dat wordt en wat je daar wel en niet voor moet doen vertelt hij...

Social Media05.08.2011

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra