De Amerikaanse overheid spendeerde 630.000 dollar belastinggeld aan de aankoop van ‘Facebook-likes’ zo weet de Washington Examiner te melden. Verantwoordelijken van het departement van Staat gaven tussen 2011 en maart van dit jaar ruim 630.000 dollar uit aan de aankoop van ‘likes’ op het sociale netwerk. In 2 maanden tijd ging de pagina – die verder weinig nut heeft voor bezoekers – van 100.000 naar 2 miljoen ‘likes’ in het Engels en naar 450.000 ‘likes’ in vreemde talen.
Ondanks de aankoop slaagde de pagina er niet in haar doelpubliek te bereiken. Dat publiek is hogeropgeleid en ook ouder dan de doorsnee bezoeker die op de pagina een ‘like’ achterlaat. Slechts 2% van de fans laat op de pagina een commentaar na of deelt een bericht. In september 2012 maakte Facebook trouwens een einde aan dit soort misbruiken en werden ‘newsfeeds’ belangrijker dan duurbetaalde ‘likes’. Het bureau moet nu dus voortdurend betaalde advertenties sponsoren om het grote publiek te bereiken.