Allianz Global Assistance presenteerde vandaag hun eerste Twitter-onderzoek voor reizen. Daaruit blijkt dat veruit de meeste Twitter-hulpverzoeken (65%) gaan over het plannen van een reis en toeristische activiteiten die men tijdens de reis wil ondernemen. 38% van de twitteraars vertrouwt op het eigen netwerk bij de keuze van een bestemming. 26% gebruikt Twitter als hulp bij de logistiek van hun reisplannen, zoals het kiezen van het hotel en het berekenen van de reiskosten.
Uit het internationale onderzoek komt onder meer naar voren dat een derde van de geanalyseerde tweets zich rechtstreeks tot toerisme- en reisprofessionals (o.m. luchtvaartmaatschappijen, touroperators en hotels) richt. Daarbij gaat het vooral om hulpverzoeken. Verzoeken voor noodhulp blijken echter zeldzaam. Ook komen er weinig verzoeken binnen met betrekking tot het visum, geld, de bagage of het in contact willen treden met een ambassade.
“Elk jaar helpen we miljoenen reizigers bij de voorbereiding van hun reis, zodat ze zo veel mogelijk kunnen genieten en onder de beste omstandigheden kunnen terugkeren. Als een hulpverleningsbedrijf vonden we dat de tijd rijp was om het gedrag van gebruikers op social media kanalen nader te onderzoeken, en op Twitter in het bijzonder bij het mobiele gebruik daarvan. De ontwikkeling van deze kanalen heeft tot nieuwe vormen van gebruik geleid: nieuwe manieren om te reizen, nieuwe interacties, nieuwe manieren om smartphones te gebruiken, nieuwe verwachtingen, nieuwe leefritmes. Het #HELPME-onderzoek onderstreept het nieuwe gedrag van bepaalde avant-garde reizigers die waarschijnlijk de voorbodes zijn van de gewone lifestyle van morgen,” aldus Rémi Grenier, CEO en President van Allianz Global Assistance.
Meer over het onderzoek is te vinden in onderstaande infographic.