Social Media12.06.2013

De highlights van het eerste Facebook marketing congres deel 2


Tijdens het Facebook Marketing Congres afgelopen dinsdag in de Jaarbeurs Utrecht werd weer eens duidelijk dat het gaat om content en advertising. Facebook groeit nog altijd! De groei vlakt echter wel wat af in Nederland. Momenteel zijn er zo’n 7,6 miljoen Nederlanders geregistreerd op Facebook. Door de diverse sprekers werd meerdere malen het belang van mobiel aangehaald. Dit is natuurlijk geen verassing gezien het toenemende gebruik van Facebook op een mobile device. Facebook mobiel groeit 13% per kwartaal en het mobiel bezoek van Facebook campagnes stijgt met 200%.

de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma-1.jpg
de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma-1.jpg

Het creëren van content is niet zo moeilijk aldus Robert Roggers. Je post moet uiteraard aansluiten bij de doelgroep, het merk en voldoen aan de basisbehoeften van de media consumption insight. Aan de hand van aansprekende voorbeelden liet hij zien hoe je gebruik kunt maken van de 6-tal basisbehoeften:

  1. 1. Inspireer of help mij! Denk hierbij aan het geven van tips, achtergrondinformatie en suggesties.

  2. 2. Vermaak mij! Bij het plaatsen van post kun je dus gebruik maken van humor, nostalgie, puzzels en of raadsels.

  3. 3. Ik ben bijzonder! Informeer je fans eerder! Deel productintroducties of biedt bepaalde acties exclusief aan.

  4. 4. Ik sta ergens voor! Geef je fans suggesties en ideeën waar ze zich mee kunnen identificeren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld tegelwijsheden en of lifestyle posts.

  5. 5. Ik heb een mening! Deel feiten en kennis (trivia).

  6. 6. Ik ben nieuwsgierig! Geef je fans een kijkje in de keuken. Deel feiten en lijstjes. Deel bijvoorbeeld je Top 10 beste… of top 5 leukste…. Communiceer ook je eigen nieuwsfeiten en probeer zoveel mogelijk in te spelen op de actualiteit en het gesprek van de dag!

Het belangrijkste is dat je vooral niet te moeilijk moet denken. Naast gezond verstand en een beperkte mate van creativiteit moet je vooral kijken naar de consumption insight.

screen-shot-2013-06-12-at-2-59-53-pm.jpg
screen-shot-2013-06-12-at-2-59-53-pm.jpg

Is dit het niveau? Ja dit is het niveau!

Charlotte Krijger gaf in haar presentatie aan dat het gaat om het spel van verleiding. Je zult als merk / fanpage een lange termijn relatie op moeten bouwen. Het vergaren van 10.000 fans is relatief makkelijk. Het daadwerkelijk winnen van dit verleidingsspel is vele malen uitdagender. Ze gebruikte als metafoor SEX (social engagement Xfactor). Alles start met een strategie en een duidelijk insight analyse voor een onvergetelijke eerste indruk. Uiteindelijk is het een day to day spanningsveld waarin je de grenzen moet opzoeken. Praat met elkaar, zoek de randjes op en haal het beste in elkaar naar boven. Overwin een mogelijk crisis door het luisteren naar je fans en hen te blijven verassen. Weet wat je fans willen? Durf te experimenteren en ben onderscheidend. Investeer in een lange termijn relatie in plaats van een one night stand. Uiteindelijk is het huwelijk met goede SEKS 1 groot feest!

foto-sex-dus.jpg
foto-sex-dus.jpg

SEX (Social Engagement Xfactor)

Facebook advertising is een must aldus Pieter Voogt. Eigenlijk dwingt Facebook je om te gaan adverteren. Dit komt omdat gemiddeld slechts 16% van je fans je Facebook post zien. Meer fans is uiteraard “gezelliger” op de fanpage. Het gaat echter zoals al vaker gezegd over loyale fans. Alle inspanningen doe je uiteindelijk voor deze groep fans. De zogenaamde succes fans, fans die enkel fan zijn vanwege de Ipad actie, zijn veelal verspilde moeite. Het zijn de loyale fans die je merk of product delen en dus daadwerkelijk voor jouw als ambassadeur optreden. Facebook heeft momenteel zo’n 27 verschillende advertentie typen. Facebook is echter continue in beweging en de verwachting is dat er einde van het jaar slechts de helft nog van over is. Van belang is dat je veel experimenteert en de verschillende mogelijkheden test! Denk hierbij aan: advertentietype, advertentieteksten, doelgroepen, type device en de afbeelding. Belangrijk is te realiseren dat de afbeelding voor 70% het succes van de advertentie bepaald. Pieter geeft in zijn presentatie aan dat we vooral de verschillende advertentie mogelijkheden voor mobiel en de location based advertenties in de gaten moeten houden. Belangrijks is verder dat je als marketeer meet en rapporteert met de juiste KPI’s. Gaat het in de campagne om het aantal views, app users, likes of website conversies? Dit voorkomt veel onnodige discussies!

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads