12.06.2013
Social Media

De highlights van het eerste Facebook marketing congres

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma.jpg
de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma.jpg

Gsiteren was ik op het Facebook Marketing Congres, georganiseerd door Likeconomics en Entopic. Centraal bij dit congres stond de inzet van Facebook voor PR, merk en marketing. In dit artikel beschrijf ik mijn highlights van de dag.

Rohit Barghava over “Likeability”
Het programma begon vanochtend met keynote speaker Rohit Barghava, die het boek Likeonomics schreef. Een inspirerende man, waarnaar het bovendien prettig luisteren is. Zijn standpunt is dat mensen op Facebook niet alleen maar willen praten over een merk, maar juist iets willen ervaren. Er moet een verhaal of ervaring achter je post of merk zitten, het moet “likeable” zijn. Een leuk voorbeeld hiervan is het budget hotel van Hans Brinker in Amsterdam. Dit hotel roept zelf zo hard dat zij “the cheapest, the worst hotel” zijn met “no swimming pool, no pick-up service, no bridal-suite, but cheap rooms”, waardoor het hotel juist erg in trek is.

Rohit deelt de vijf principes van “likeablity”:

  1. Omhels de waarheid. Vertel een achtergrondverhaal, wees transparant over je product en organisatie.

  2. Vertel een relevant verhaal. Vertel iets wat mensen graag willen horen, graag willen delen.

  3. Denk niet vanuit de organisatie, maar laat de consument meedoen en meedenken. Geef de consument de ruimte om over jouw merk praten.

  4. Houd het simpel en maak het niet te ingewikkeld.

  5. Timing: pas je content aan op het moment.

Focussen op data en creativiteit
Robert Doggers van Yune Social ging in op de creatieve kant van Facebook posts. Hij gaf een aantal praktische tips en voorbeelden voor contentcreatie. Een goede post sluit volgens hem aan bij de doelgroep, past bij het merk en heeft een sociaal element. Om zo’n post te maken heb je creativiteit nodig, je moet het artwork er goed uit kunnen laten zien en je moet informatie hebben over hoe mensen de post gaan consumeren. Deze “media consumption insights” deelde Robert ook gelijk door middel van een categorisering van content, waaronder raadsels, maar ook wijsheden en nostalgie zet mensen aan tot reageren en delen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze vermakelijke illustratie op de pagina van Praxis.

schermafbeelding-2013-06-11-om-19-10-24.jpg
schermafbeelding-2013-06-11-om-19-10-24.jpg

The best for last
Het congres eindigde met een plenaire sessie met drie sprekers. Hans Maltha van Yes2web trapte dit onderdeel af met heel veel data. Wat blijkt? Er is géén terugloop van jongeren op Facebook, Facebookpagina’s met meer dan 50.000 fans hebben minder engagement, de gemiddelde reactietijd van een organisatie op een post is 24 uur en er is geen verband tussen reactietijd en engagement. Fijne feiten op een rijtje.

Erg leuk en vermakelijk om naar te luisteren was het verhaal van Mischa Coster, die de psychologie achter Facebookposts en “likeability” onthulde. Zo liet hij met leuke voorbeelden zien dat je – overigens niet alleen op Facebook – te beïnvloeden bent door wat je vrienden leuk vinden. Ook sociale bewijskracht als “andere mensen die dit kochten, kochten ook:..” is effectief volgens de wetten van de psychologie. Mischa liet bovendien zien hoe mensen die al een pagina leuk vinden, eerder geneigd zijn ook iets aan te schaffen van dat merk. Iemand die immers al A heeft gezegd, zegt sneller B. Door middel van onderstaand filmpje werd duidelijk gemaakt hoe men door emotie (angst in dit geval) mensen en hun gedrag kan beïnvloeden.

https://youtube.com/watch?v=SfAxUpeVhCg%3Ffeature%3Doembed

Afsluiter was Chad Wittman, de expert op het gebied van Edgerank. Na een uitgebreide uitleg van Edgerank, gaf hij ook nog wat tips om de Edgerank van je posts te verbeteren. Zo liet hij weten dat een call to action in je post (Like dit! Share!) helpt om meer engagement te bewerkstelligen. Ook is het volgens Wittman heel belangrijk om te blijven monitoren en te testen met content, maar bijvoorbeeld ook met tijdstippen. Negatieve feedback, zoals een post die verborgen wordt of als spam wordt gerapporteerd, moet zoveel mogelijk worden vermeden.  

Share this post