11.06.2013
Social Media

Wij zijn het product van de sociale netwerken

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
wij-zijn-het-product-van-de-sociale-netw.jpg
wij-zijn-het-product-van-de-sociale-netw.jpg

Facebook is gratis, Twitter is gratis, LinkedIn is gratis en zo nog meer sociale netwerken waar we veel gebruik van maken. Geen lidmaatschapsgeld of andere vorm van contributie. Of toch wel? Ja. Want, “als het gratis is, ben jij zelf het product”.

It’s all about the money. Heel plat gezegd, de netwerken verkopen ons, de leden, aan de adverteerders. Via het platform kunnen de adverteerders ons fans, members, liefhebbers en ingeschrevenen bereiken, desgewenst getarget op geografie, geslacht, leeftijd, interesse en diepgaande (privé) profiel kenmerken. Hoe meer leden, hoe meer het netwerk waard is. Hoe meer data van de leden, hoe nog meer euro’s het netwerk kan verdienen.

Eigenlijk heel logisch want iemand moet betalen voor het netwerk, het onderhoud, de doorontwikkeling, de service (kuch) en servers. Alleen waar ligt de balans tussen de platte verkoop om onze zieltjes te bereiken en het aanbieden van relevante content waardoor dit netwerk een echt toegevoegde waarde krijgt en behoudt?

Kwaliteit gaat nog steeds boven kwantiteit 
Hoe relevanter de content in een sociaal netwerk, hoe kwalitatiever en aantrekkelijker dit netwerk wordt ervaren. Met als hygiëne factor de interactie en usability functionaliteiten, deze moeten gewoon goed zijn.

We kennen allemaal genoeg voorbeelden van de klik-en-win, like-en-win, comment-en-win-niets, share-en-krijg en vergelijkbare acties om te zorgen dat de content verspreid wordt onder de vrienden van de fan of volger. Met als doel het optimaliseren van het bereik voor de betalende adverteerder. Helaas zorgen deze acties tegelijkertijd voor een uitholling van de kwaliteit; de relevantie, fun en entertainment van dit netwerk dalen waardoor deze op langere termijn haar eigen graf graaft. Immers, hoe minder leuk het netwerk wordt, hoe sneller de hedendaagse consument overstapt naar een ander net zo gratis netwerk.

Storytelling en contentmarketing
Als adverteerder kan je hierop inspelen door het lef te hebben je van de concurrenten en concullega’s te onderscheiden door je niet te focussen op het bereik dat je kan genereren, maar op de fan en volger zelf. Welke toegevoegde waarde kan jij jouw fan en volger bieden zonder meteen en geforceerd in haar sociale vriendenkring verspreid te willen worden? Dat houdt in het loslaten van de geijkte korte termijn KPI’s in het bereik en over te stappen naar de langere termijn doelstellingen in imago en branding.

Qua content ga je van de korte termijn sales en bereik campagnes, naar storytelling en contentmarketing die impact hebben op de langere termijn. Verras haar met kwalitatieve content en vertel haar het bijzondere verhaal over jouw merk en producten. Dit vraagt een andere insteek vanuit de organisatie en de directie. En ook een creatievere en significant andere insteek vanuit de marketing en communicatie afdeling. En vanuit de PR afdeling en vanuit HR en vanuit andere afdelingen binnen de organisatie. Storytelling en contentmarketing onderscheiden zich immers door het multidisciplinaire karakter.

Daarmee is en blijft de fan en volger het product van het netwerk die voor harde euro’s aan de adverteerders verkocht wordt. Alleen is de focus op de relevantie voor de fan en volger en niet op de korte termijn ROI en KPI’s van euros van de adverteerder. Kwaliteit (content) boven kwantiteit (bereik). Wel zo sociaal en social. Immers, als ik het product ben, word ik graag als een A-merk behandeld en verhandeld. Voor de hoogste prijs.

Share this post