Social Media11.06.2013

Wij zijn het product van de sociale netwerken


wij-zijn-het-product-van-de-sociale-netw.jpg
wij-zijn-het-product-van-de-sociale-netw.jpg

Facebook is gratis, Twitter is gratis, LinkedIn is gratis en zo nog meer sociale netwerken waar we veel gebruik van maken. Geen lidmaatschapsgeld of andere vorm van contributie. Of toch wel? Ja. Want, “als het gratis is, ben jij zelf het product”.

It’s all about the money. Heel plat gezegd, de netwerken verkopen ons, de leden, aan de adverteerders. Via het platform kunnen de adverteerders ons fans, members, liefhebbers en ingeschrevenen bereiken, desgewenst getarget op geografie, geslacht, leeftijd, interesse en diepgaande (privé) profiel kenmerken. Hoe meer leden, hoe meer het netwerk waard is. Hoe meer data van de leden, hoe nog meer euro’s het netwerk kan verdienen.

Eigenlijk heel logisch want iemand moet betalen voor het netwerk, het onderhoud, de doorontwikkeling, de service (kuch) en servers. Alleen waar ligt de balans tussen de platte verkoop om onze zieltjes te bereiken en het aanbieden van relevante content waardoor dit netwerk een echt toegevoegde waarde krijgt en behoudt?

Kwaliteit gaat nog steeds boven kwantiteit 
Hoe relevanter de content in een sociaal netwerk, hoe kwalitatiever en aantrekkelijker dit netwerk wordt ervaren. Met als hygiëne factor de interactie en usability functionaliteiten, deze moeten gewoon goed zijn.

We kennen allemaal genoeg voorbeelden van de klik-en-win, like-en-win, comment-en-win-niets, share-en-krijg en vergelijkbare acties om te zorgen dat de content verspreid wordt onder de vrienden van de fan of volger. Met als doel het optimaliseren van het bereik voor de betalende adverteerder. Helaas zorgen deze acties tegelijkertijd voor een uitholling van de kwaliteit; de relevantie, fun en entertainment van dit netwerk dalen waardoor deze op langere termijn haar eigen graf graaft. Immers, hoe minder leuk het netwerk wordt, hoe sneller de hedendaagse consument overstapt naar een ander net zo gratis netwerk.

Storytelling en contentmarketing
Als adverteerder kan je hierop inspelen door het lef te hebben je van de concurrenten en concullega’s te onderscheiden door je niet te focussen op het bereik dat je kan genereren, maar op de fan en volger zelf. Welke toegevoegde waarde kan jij jouw fan en volger bieden zonder meteen en geforceerd in haar sociale vriendenkring verspreid te willen worden? Dat houdt in het loslaten van de geijkte korte termijn KPI’s in het bereik en over te stappen naar de langere termijn doelstellingen in imago en branding.

Qua content ga je van de korte termijn sales en bereik campagnes, naar storytelling en contentmarketing die impact hebben op de langere termijn. Verras haar met kwalitatieve content en vertel haar het bijzondere verhaal over jouw merk en producten. Dit vraagt een andere insteek vanuit de organisatie en de directie. En ook een creatievere en significant andere insteek vanuit de marketing en communicatie afdeling. En vanuit de PR afdeling en vanuit HR en vanuit andere afdelingen binnen de organisatie. Storytelling en contentmarketing onderscheiden zich immers door het multidisciplinaire karakter.

Daarmee is en blijft de fan en volger het product van het netwerk die voor harde euro’s aan de adverteerders verkocht wordt. Alleen is de focus op de relevantie voor de fan en volger en niet op de korte termijn ROI en KPI’s van euros van de adverteerder. Kwaliteit (content) boven kwantiteit (bereik). Wel zo sociaal en social. Immers, als ik het product ben, word ik graag als een A-merk behandeld en verhandeld. Voor de hoogste prijs.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Twitter

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Social medium X komt naar je televisie

Met de X-app kun je posts lezen op je televisiescherm en er ook eventueel zelf een schrijven, al zal het van je televisiebediening afhangen of dat ook daadwerkelijk de (grote) moeite waard is.

Social Media04.09.2024

Social medium X komt naar je televisie

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Het is een vreemde situatie, maar na alles wat er al de laatste jaren rondom Musk gebeurt is het ook weer niet verbazingwekkend.

Social Media27.08.2024

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven