Social Media06.06.2013

Kracht van het netwerk voor Kroodle


De Kroodle lancering gisteren stond in het teken van Facebook en ging niet zo zeer over verzekeren. Waarschijnlijk omdat Facebook een stuk sexier is dan polisen, maar natuurlijk ook omdat de connectie met Facebook is wat de AEGON-telg onderscheidt van andere verzekeraars. 

Wat is er dan sociaal aan Kroodle?
Kroodle zet in de communicatie richting de klant vooral in op gemak; gemak als gevolg van het snel en kunnen afsluiten van verzekeringen, het doen van een claim via twitter of Facebook en een interactieve dienstverlenende houding via sociale kanalen. Dat laatste is niet uniek, dat eerste wel. Voordeel voor de klant: je hoeft je naam niet meer op te geven want dat hebben ze al, ze weten ook altijd dat jij het bent en je hoeft niks te ondertekenen als je iets afsluit. Misschien kleine dingen, maar de devil is in de details en scheelt klanten een hoop gedoe.

kracht-van-het-netwerk-voor-kroodle.jpg
kracht-van-het-netwerk-voor-kroodle.jpg

Business wise
In de serie van toespraken, was het vooral die van Edial Dekker die duidelijk maakte hoezeer een bedrijf en een startup zichzelf op achterstand zet door met een B2C product geen Facebook-connectie te maken.

Uit zijn ervaringen met onder andere Getyourguide en Gidsy weet hij als geen ander hoe clueless je als bedrijf bent over je klanten zonder facebook-connectie. Verzekeraars tasten dus allemaal in het duister. Kroodle is de enige die wel via Facebook zicht krijgt op klanten; onderlinge verbanden en gedrag.

Daarmee ook de enige verzekeraar die is afgestapt van het idee dat de klant wel naar hen toe komt. Maar ook de enige verzekeraar die je regelmatig in de Facebook-ticker (rechtsboven) voorbij zult zien komen met teksten als “Vincent de Jong heeft zojuist een claim ingediend bij Kroodle”.

Dit laatste heeft met klantvriendelijkheid niet veel te maken, maar wel met exposure en de geringe afstand tot de klant die ze daarmee pakken. Kroodle maakt daarmee veel meer gebruik van de kracht van het netwerk dan andere verzekeraars. Want als drie van mijn vrienden zo’n verzekering afsluiten, dan zal het wel goed zijn, zo redeneert het brein.

Release early, release often
Kroodle maakt vooral het statement te willen experimenteren met de combinatie ‘verzekeren en Facebook’ en doet dat naar hartelust. Zo hebben ze onlangs de Facebook-advertising teruggeschroefd omdat ze merkten dat niet elke positie die Facebook aanbiedt door gebruikers wordt gewaardeerd, vertelt Marnix Zwart desgevraagd. Maar ze willen ook producten en features uitbrengen waar klanten omvragen.

Verder gaf een hele serie internetondernemers acte de presence en hadden ze het vooral over Facebook en Big Data . Het geheel werd stijlvol gepresenteerd door het duo Alexander Klöpping – die zichzelf Bassie noemde – en Ernst-Jan Pfauth – dat zal dan vriend Adriaan zijn. Beiden smulden zichtbaar on stage van het interview dat ze met mede-oprichter van Facebook Chris Hughes. 

lancering-kroodle-30.jpg
lancering-kroodle-30.jpg
lancering-kroodle-37.jpg
lancering-kroodle-37.jpg
lancering-kroodle-16.jpg
lancering-kroodle-16.jpg
lancering-kroodle-19.jpg
lancering-kroodle-19.jpg
lancering-kroodle-21.jpg
lancering-kroodle-21.jpg

[Afbeeldingen met dank aan © Suzanne Blanchard]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads