Twitter zal mogelijk evolueren tot een medium dat kan vergeleken worden met televisie of radio en waarbij de gebruikers boodschappen lezen van celebrities en bedrijven in plaats van eigen boodschappen te formuleren. Zo luidt de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Pittsburgh onder 2.500 particuliere twitteraars, zonder een bijzondere status, met 13 tot meer dan 10.000 volgers.
De onderzoekers, die een aantal accounts hadden gecreëerd om als volger van een aantal andere gebruikers te kunnen optreden, stelden vast dat twitteraars met dertien tot zesentwintig volgers plots actiever begonnen te publiceren wanneer ze opmerkten dat hun publiek een duidelijke toename bleek te kennen. “Deze twitteraars werden door de signalen van hun toegenomen populariteit aangezet om actiever te publiceren,” zegt onderzoeker Andrew Stephen, professor economie aan de University of Pittsburgh.
“Gebruikers met 60 tot 250 volgers bleken door een toename van hun publiek daarentegen geneigd te zijn om minder te publiceren,” geeft Stephen aan. “Dat fenomeen moet wellicht worden verklaard door het feit dat deze twitteraars al een bepaalde status hebben bereikt en terugdeinzen voor het risico door nieuwe berichten volgelingen voor het hoofd te stoten en aan prestige te verliezen. Om dat gevaar te vermijden, wordt de publicatie-activiteit dan ook uit voorzichtigheidshalve afgebouwd.“
De resultaten tonen volgens professor Stephen aan dat vele twitteraars veel meer geïnteresseerd zijn in het opbouwen van een groep volgelingen dan in het weergeven van hun mening. “Daaruit kan worden afgeleid dat op het netwerk geleidelijk aan, naarmate meer volgelingen worden geteld, minder berichten zullen worden gepubliceerd,” meent de onderzoeker. “Commereciële gebruikers, celebrities en organisaties zullen echter berichten blijven publiceren voor geïnteresseerde gebruikers.”
“Uiteindelijk zal het sociale netwerk dan ook mogelijk vooral evolueren in de richting van een reclamekanaal en een nieuwsmedium en zal het sociale en interactieve aspect verdwijnen,” zegt Andrew Stephen. “Die trend wordt op dit ogenblik tegengegaan door de instroom van nieuwe gebruikers, maar wanneer de groei van het sociale netwerk vertraagt, zal het steeds minder een interactief platform worden en vooral een functie van informatie-medium vervullen.”