Korte films zijn hotter dan hot. Werd in 2005 een van de eerste 60 seconden festival gehouden, nu zijn de video’s door apps als Vine, Keek, Viddy en Klip gemeengoed geworden. Ideaal voor een korte snack met nieuws, grappige video’s of tutorial. Sommige mensen hebben de stop-motion-achtige clips tot een ware kunst verheven, anderen gebruiken het om hun dagelijkse leven vast te leggen. Twitter haakte hier al op in door de overname van Vine, na de zomer komen ze ook met dagelijkse clips. In samenwerking met content partijen. Zo kondigde Vice vandaag aan dat ze nog dit jaar met ‘Twitter only’ video’s komen.
De video’s van Vice zullen slechts 30 tot 60 seconden duren en hebben een actuele, maatschappelijke en culturele insteek. Gebaseerd op al het nieuws dat gemaakt wordt op de 34 Vice-kantoren wereldwijd. Er zijn op dit moment geen plannen om de video’s te verzamelen op een eigen platform. Ze zijn straks alleen te volgen op Twitter via de hashtag #dailyvice.
Vice staat bekend om de verrassende, diepgaande en maatschappelijke relevante documentaires zoals de onlangs verschenen reportage over sisa: de cocaïne van de armen. Daarnaast heeft het platform wereldwijd een groot netwerk om controversiële, trendsettende, maatschappelijk en culturele issues vroegtijdig te signaleren en te vertalen naar reportages, documentaires of videoverslagen.
Het is nog even afwachten hoe dit vertaald gaat worden naar Twitter en wanneer het precies gaat lopen. Vice laat wel vallen dat er nog meer aan zit te komen in de samenwerking met Twitter, wat dit is, is nog niet bekend.
Kan het nieuws gevat worden in 60 seconden? 60 seconden video’s, of zelfs minder, hebben precies de juiste snelheid om op de hoogte blijven. Aan inzendingen op festivals als ‘Film minute’ en ‘60sec’ is te zien dat er geen uren nodig is om kwalitatief materiaal neer te zetten.