Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De persoon achter een stukje tekst moet meegenomen worden in de manier waarop zoekresultaten tot stand komen, vindt Google. En dus werd Author Rank in het leven geroepen. Wat? Precies. Author Rank geeft content een gezicht. Letterlijk zelfs, door naast zoekresultaten een foto van de auteur op te nemen.
Het vernuftige is dat Google voor deze koppeling tussen auteur en content de gebruiker vraagt om een link naar een Google-profiel met een duidelijk herkenbare foto. Slim, want daarmee trekt het bedrijf wat meer gebruikers naar het eigen sociale platform, G+. Ook wordt dankzij deze zet het netwerk van Google meer en meer geïntegreerd met de zoekresultaten.
Prijs voor anonimiteit
Enkel de profielfoto van de auteur wordt nu met deze koppeling aan de zoekresultaten toegevoegd. Op dit moment is Author Rank nog niet actief in die zin dat het daadwerkelijk de zoekresultaten beïnvloedt, maar volgens Google-baas Eric Schmidt moet dat niet lang meer duren.
Hij verklapt in zijn nieuwe boek alvast dat informatie, gekoppeld aan geverifieerde online profielen hoger in de zoekresultaten komt dan content zonder een vorm van verificatie. Hij stipt meteen ook aan dat de prijs voor anonimiteit daarmee wat hem betreft onbeduidendheid is. Oef. In andere woorden, heeft content geen gezicht, dan bereik je moeilijker je publiek.
Broddelwerk
Dat kan betekenen dat in de nabije toekomst contentmakers die op hun eigen gebied autoriteit opbouwen, hoogstwaarschijnlijk de voorkeur krijgen boven zij die links en rechts op het web hun broddelwerk achterlaten in ruil voor een linkje. De tijd is in ieder geval aangebroken om goed na te denken wie er op een site wordt toegelaten en hoe een begin te maken met het opbouwen van een profiel dat niet alleen autoriteit uitstraalt, maar ook daadwerkelijk waar maakt.
Met de grotere stempel die auteurschap misschien wel gaat drukken op een site en de invloed van een auteur op verkeer naar een site, zou dat betekenen dat niet per se de organisatie, maar de auteur een belangrijkere rol krijgt bij het bepalen welke informatie relevant is. Het is dus slim om content niet weg te zetten onder de bedrijfsnaam, maar onder de naam van de auteur.
Het is in ieder geval duidelijk dat bedrijven met dank aan Google Author Rank meer een gezicht krijgen en minder een logo zijn. Menselijker dus: de werknemers zijn het bedrijf. Wat dit precies betekent voor bedrijven waar content een belangrijke rol speelt, daarover in een volgend blog meer.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023