Van ‘going social’ hoeft geen enkele marketeer meer overtuigd te worden. Eigenlijk zou er gepleit moeten worden voor een ‘not going too social’. In den beginne is het allemaal nieuw, leuk en geweldig. Hollandsche gezelligheid en kneuterigheid op facebook en twitter, met veel leuke, flitsende en spannende berichten van allemaal hele mooie merken. Echter… na een tijdje treedt er een soort van vermoeidheid op door de overload aan niet relevante, niet echt interessante en vaak ook commerciële berichten.
De crisis is een feit en economisch gaat het slecht, er is meer druk op de verkopen en op de omzetcijfers. De focus is op de korte termijn en op het snel scoren. In de sociale timeline komt dit tot uiting door de ene product promotie, coolness factor, uniekheid en aanbieding, na de andere. Allemaal heel logisch.
N=1, er bekruipt mij wel een gevoel dat de organisaties mijn geld willen en niet mij als persoon. Logisch, want “it is all about the money”. Echter…, het uit zijn op de portemonnee van de fan en volger is eigenlijk niet zo sociaal noch social.
Beseft de moderne 2.0 marketeer zich dat het een voorrecht is om in de timeline of inbox te komen? Dat het echte en langere houdbare succes ligt in de ‘what’s in it for me’-factor?
Onlangs in gesprek met een oud collega. Of ik me wilde abonneren op zijn nieuwsbrief, lees ‘de nieuwsbrief van het product waar hij voor werkt’. Ik vroeg hem waarom ik me zou abonneren. Hij antwoordde dat het toch ‘leuk’ is om die informatie te ontvangen. Verder doorvragend ‘en welke informatie stuur jij mij dan? Hoe weet jij wat ik wil lezen?’. Antwoord: ‘Gewoon leuke interessante informatie over huidige producten en de nieuwe producten’. Ik: ‘Maar hoe weet jij wat ik leuk vind? Wat is de “what’s in it for me” factor om jouw nieuwsbrief te ontvangen…’ Toen bleef het stil.
Het zou een mooi streven zijn dat wanneer een marketeer niet in 1 zin kan benoemen wat de “what’s in it”-factor van de social media content is, dat die middelen ook niet ingezet worden. Dit geldt voor ‘social’ zoals facebook, twitter en ook voor de nieuwsbrief.
Wederom N=1, is zie het steeds meer om me heen en ik verwacht in de loop van dit jaar de tendens om merken en brands te unliken. Facebook dicht te zetten en twitteraccounts te ontvolgen. De focus van fan en volger verschuift naar de inner circle van vrienden en datgene waar men blij van word. It’s all about the content.
Zorg als merk voor echt relevante content in hapklare brokken met veel plaatjes. Vertel de fan en volger het verhaal over jouw mooie merk en de geweldige producten. Waarin onderscheid jouw merk zich van de concurrenten? Probeer de fan en volger niet direct wat te verkopen, maar versier de fan en volger zoals de man een vrouw in de kroeg versiert; subtiel en met geduld. Als je mij als fan en volger dan wat stuurt, dan krijg ik er graag een glimlach van én dan deel ik het gratis en voor niets met al mijn vrienden. Digitaal en niet digitaal.
Het woord ‘content‘ heeft immers twee betekenissen:
– een gevoel van tevredenheid;
– letterlijk inhoud, uit het Engels. Content is de inhoudelijke bijdrage van een webpagina. De inhoud kan bestaan uit teksten en/of beelden.
Er is ook nog een derde betekenis, voor mij volledig nieuw en voor nu verder buiten beschouwing te laten…