De laatste tijd zijn er steeds meer berichten en onderzoeken die er op wijzen dat met name jongeren Facebook de rug toekeren. Is er sprake van een opkomende trend en gaan de young and hormonal undercover op Tumblr om te doen wat ze echt willen doen? En wat kan de marketeer met dit netwerk?
De laatste tijd zijn er steeds meer berichten en onderzoeken die er op wijzen dat met name jongeren Facebook de rug toekeren. Is er sprake van een opkomende trend en gaan de young and hormonal undercover op Tumblr om te doen wat ze echt willen doen? En wat kan de marketeer met dit netwerk?
Om te beginnen, wat is Tumblr? Tumblr is een bloggersnetwerk uit 2007. Dat het nu snelgroeiende Tumblr niet een of ander hip, lullig netwerkje is, mag blijken. Er zijn meer dan 107 miljoen blogs (= accounts), 50,3 miljard berichten en ‘slechts’ 42 procent van het bezoek komt uit de Verenigde Staten. Heel kort samengevat: de gebruiker kan blogs op Tumblr via tags volgen, rebloggen, liken en contact zoeken. Qua functionaliteit verschilt het in principe niet heel veel van Twitter of Facebook. Het grote verschil is de relatieve anonimiteit, het reblogging principe boven zelfgemaakte content en animated gifjes.
Anonimiteit
Waar het bij Facebook en Twitter vooral om personal branding en presence gaat, is Tumblr relatief anoniem en bewegen de gebruikers zich vooral onder een alias. Het is geen persoonlijke profilering, maar meer een expressie van gedachten, voorkeuren en ideeën door middel van voornamelijk het re-posten van andermans content. Omdat de gebruiker niet persoonlijk herkenbaar en traceerbaar is, onttrek hij zich aan het oog van ouders, leraren en andere verantwoordelijke volwassenen.
Reblogging
Zoals hierboven al gezegd, het gaat om het rebloggen. De focus ligt op het delen van andermans informatie in plaats van het maken van eigen content. Dit werkt de relatieve anonimiteit in de hand omdat de gebruiker niet zichzelf als persoon, ‘kijk-mij-eens-leuk-en-interessant-zijn’ profileert, maar wel met wat hem bezighoudt. De gebruiker doorzoekt content doormiddel van tags. Een tweede stap is het opbouwen van een ‘contentdatabase’ vanuit waar de gebruiker reblogt. Het is heel eenvoudig om zoekopdrachten met tags en de bloggers zelf te volgen. Er wordt gewerkt vanuit één timeline.
Visueel
De content op Tumblr is vooral visueel en weinig tekstueel; veel plaatjes, foto’s en YouTube-video’s. Wat echt onderscheidend is, is het posten van animated gifjes. Een bewegend beeld van ongeveer tien seconden zegt toch altijd meer dan een statische foto. Mooi voorbeeld is deze, hoe Obama zich voorbereidt op een diner.
Aanvulling en geen vervanging
Persoonlijk denk ik niet dat Tumblr Facebook gaat vervangen. Het is een aanvulling, voor de content waarmee de gebruiker zich niet aan de gehele wereld wil tonen en profileren. Een beetje waar Path ook succesvol gebruik van maakt: een exclusievere groep van volgers met wie de gebruiker zijn speciale content deelt. Zie Facebook als de openbare telefoongids, Tumblr is dan de favorietenlijst in de contactlijst van de smartphone.
Wat kan de marketeer met Tumblr?
Tumblr past als kanaal mooi in het jasje van (social) storytelling met hieraan gelinkt de PR gedachte. Vertel, bind en boei het publiek door het verhaal van jouw merk en producten te vertellen. Commerciële doeleinden zie ik nu nog niet echt. En de vraag is of dit netwerk en het publiek zich ervoor leent. Immers een van de redenen dat Facebook leegloopt, is de overvloed van advertenties en commerciële boodschappen met focus op de vrienden in plaats van de fan.
Bronnen en leesvoer
http://techcrunch.com/2013/02/18/tumblr-is-not-what-you-think/ http://blog.garrytan.com/tenth-grade-tech-trends-my-survey-data-says-s http://www.emerce.nl/nieuws/infographic-tieners-haten-facebook http://contentmarketinginstitute.com/2013/04/creating-content-on-tumblr/