Social Media14.05.2013

NS vindt talent via Facebook


ns-vindt-talent-via-facebook.jpg
ns-vindt-talent-via-facebook.jpg

Vooral in tijden waarin het aanbod groter is dan het aantal banen is het van belang dat men zo gericht mogelijk potentiële kandidaten weet te bereiken. Er zijn echter meer mogelijkheden zijn dan ooit om vacatures te verspreiden. Facebook is wellicht niet het eerste platform waar je aan denkt bij het werven van nieuwe medewerkers. Maar zijn (bijna) afgestudeerden hier niet veel beter te bereiken? Voor een project voor de Nederlandse Spoorwegen zocht ik het uit. Graag deel ik mijn bevindingen.

In Nederland hebben 7.592.340 mensen een account op Facebook. Zo’n 5% hiervan studeert momenteel aan een Universiteit en bijna 10% is tussen de 20 en 30 jaar oud en afgestudeerd aan een Universiteit. Talent is dus goed via Facebook te bereiken. Dat weten ook grote organisaties zoals de Rijksoverheid, Deloitte en Coca-Cola. Bij het adverteren van vacatures denk je waarschijnlijk in eerste instantie aan sites als Monsterboard of NUwerk.nl. Facebook biedt hiervoor met haar Facebook Advertising echter ook goede mogelijkheden. De manier van adverteren is vergelijkbaar met die van LinkedIn. Beide platformen bieden de mogelijkheid te targetten op werk en opleiding. LinkedIn geeft een uitgebreider aanbod van scholen en universiteiten. Bij Facebook kan men eigen leeftijdscategorieën aanmaken, waar men bij LinkedIn met bepaalde clusters werkt.

Case: De Nederlandse Spoorwegen
De Nederlandse Spoorwegen, met 26.500 werknemers een van de grootste werkgevers van Nederland, heeft ondervonden hoe targeted advertising kan bijdragen aan effectieve werving. Samen met Fortress Social Branding heeft MOVE NS, de recruitment tak van NS, een Facebook advertentiecampagne opgezet voor verschillende functies. Hiervoor zochten ze een specifieke doelgroep: afgestudeerd aan een specifieke Hogeschool/Universiteit en maximaal 2 jaar werkervaring. Uit een inventarisatie bleek dat deze specifieke doelgroep drie keer zo groot was op Facebook dan op LinkedIn.

Naast een verschil in bereik, bleken ook de kosten per klik (CPC) sterk te verschillen. Waar men bij LinkedIn €2,14 betaalt voor een klik, kostte dit bij Facebook slechts €0,12. Echter, blijft dit natuurlijk een momentopname.

li-vs-fb.jpg
li-vs-fb.jpg

Naast het bepalen van het platform is het ook van belang om te bepalen waar de advertenties naar toe converteren. Linkt de advertentie naar de vacaturepagina van de corporate website? Of blijft men binnen de Facebook omgeving? In beide gevallen dient het bedrijf en de functieomschrijving duidelijk naar voren komen. De Nederlandse Spoorwegen testte beide opties. Wat bleek? Doorlinken naar een applicatie op Facebook die 1 specifieke vacature communiceert werkte beter dan doorlinken naar de corporate site, de aandacht gaat hier namelijk niet verloren aan het zien van andere vacatures of andere informatie.

Social recruitment is een veelbesproken onderwerp in de wereld van HR en Recruitment. Voor de Nederlandse Spoorwegen was werven via Facebook nieuw, maar wierp het haar vruchten af. De organisatie vond al snel een aantal geschikte kandidaten. Natuurlijk leent niet elke vacature zich voor het inzetten van Facebook. Onze belangrijkste learning was dan ook om continu te testen en optimaliseren.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Recruitment

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

Sinds 2018 is de startup Skeeled in Nederland actief. Het heeft een tool ontwikkeld waarmee bedrijven dankzij kunstmatige intelligentie mensen kunnen werven. De software vindt de talenten die bij de baan passen. Dat blij...

DC Business02.07.2020

​Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden

En dat werpt zijn vruchten af
​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Door de snel aantrekkende arbeidsmarkt is de spoeling op de flexmarkt dit jaar dunner dan voorgaande jaren. Voor bedrijven die deze zomer niet op tijd vervanging regelen dreigen dan al snel capaciteitsproblemen. Om zo mi...

DC Business06.07.2017

​Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

Werkgevers reageren negatief op ongepaste berichten of foto's van potentiële medewerkers op sociale netwerken, maar kunnen ook achterdochtig worden wanneer er geen enkele aanwezigheid op deze platformen opgemerkt w...

Social Media12.02.2015

Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

De vacatures op LinkedIn zijn een groot succes, van alle vacatures wordt een derde mobiel bekeken. Dit is ook de reden dat LinkedIn vanaf nu een iPhone app introduceert voor recruiters: Recruiter Mobile.

Social Media17.10.2013

LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters

5 trends in e-recruitmentland

De e-recruitmentsector is volop in beweging. Denk hierbij aan het centraal stellen van de werkgever bij het zoeken naar talent, maar ook aan sollicitanten alle vrijheid geven zodat zij hun creativiteit en motivatie kunne...

Vacatures08.07.2013

5 trends in e-recruitmentland

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

HR-verantwoordelijken zijn ook maar mensen, en ook zij maken fouten. Geef ze echter betere tools zoals statistische software tot hun beschikking en ze zullen betere wervingsbeslissingen nemen, zo zeggen voorstanders van...

Vacatures08.04.2013

Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken

Begin deze week is een nieuwe vacaturewebsite JobAmbassadors van start gegaan. De nieuwe site wil de recruitmentmarkt openbreken. De initiatiefnemers gaan er van uit dat wij zelf weten wie in ons netwerk op zoek is naa...

Startups23.11.2012

Jobambassadors wil Nederlandse recruitmentmarkt openbreken

Solliciteren 2.0: Met een Kloutscore van minder dan 35 hoeft u zich niet melden

Zowel Californië als Maryland hebben een wet goedgekeurd die werkgevers verbiedt om sollicitanten de toegang te vragen tot hun social media accounts. De bedoeling van deze wetten is goed, schrijft Will Oremus op Slate,...

Online06.10.2012

Solliciteren 2.0: Met een Kloutscore van minder dan 35 hoeft u zich niet melden