Social Media16.04.2013

Mobiel bezoek van Facebook campagnes stijgt met 1.200%


mobiel-bezoek-van-facebook-campagnes-sti.jpg
mobiel-bezoek-van-facebook-campagnes-sti.jpg

Het verkeer naar Facebook-campagnes op mobiele apparaten ligt op gemiddeld 34% in 2013 ten opzichte van 2,8% in 2011.

Uit onderzoek onder 100 Facebook-campagnes in Nederland blijkt dat 34 procent van de bezoekers van Facebook campagnes mobiel is. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 63%. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat lang niet alle Facebook-campagnes geschikt zijn voor mobiel. Merken die op Facebook hun doelgroep proberen te bereiken laten een grote kans liggen door een grote groep potentiële deelnemers uit te sluiten.

In lijn met trend Facebook

Deze trend naar steeds meer mobiel verkeer ligt volledig in lijn met de ontwikkeling die Facebook doormaakt. Steeds meer gebruikers gebruiken Facebook op hun mobiel. Uit de cijfers van 2012 bleek dat er eind 2012 680 miljoen maandelijkse actieve mobiele gebruikers zijn en een steeds groter deel daarvan gebruikt Facebook alleen middels een mobiele App of website (dit lag eind 2012 op 157 miljoen mensen).

groei facebook_mobiel

mobiel_bezoek_campagnes

Van iPad naar iPhone

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de mobiele apparaten van Apple het populairst zijn. In de periode januari 2011 t/m september 2012 was de iPad veruit het populairste apparaat om deel te nemen aan campagnes. In de periode vanaf oktober 2012 heeft de iPhone deze positie overgenomen. Een mogelijke oorzaak is de vernieuwde Facebook App voor de iPhone die eind augustus 2012 is uitgekomen. Deze versie bevatte veel verbeteringen ten aanzien van de snelheid van de App.

Nederlandse campagnes blijven achter

Veel Facebook-campagnes blijken op een mobiel apparaat niet te bekijken te zijn. De oorzaak ligt veelal in het gebruik van flash of te grote bestanden. Zijn ze dit wel, dan blijkt slechts een klein percentage specifiek geoptimaliseerd te zijn voor het kleinere scherm. Uit een steekproef onder dertig lopende campagnes in Nederland blijkt dat slechts 9% geoptimaliseerd is voor mobiel. Belangrijk is dan ook om bij iedere Facebook-campagne van een mobile first principe uit te gaan. 

Toekomst

De verwachting is dat het percentage mobiele bezoekers bij Facebook-campagnes alleen maar zal toenemen. Dit zal dan ook vragen om een ander type campagne. In deze campagnes zal rekening moeten worden gehouden met een tragere internetverbinding en minder schermruimte.

De data van dit onderzoek is afkomstig van internetbureau Yes2web.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert