Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Het verkeer naar Facebook-campagnes op mobiele apparaten ligt op gemiddeld 34% in 2013 ten opzichte van 2,8% in 2011.
Uit onderzoek onder 100 Facebook-campagnes in Nederland blijkt dat 34 procent van de bezoekers van Facebook campagnes mobiel is. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 63%. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat lang niet alle Facebook-campagnes geschikt zijn voor mobiel. Merken die op Facebook hun doelgroep proberen te bereiken laten een grote kans liggen door een grote groep potentiële deelnemers uit te sluiten.
In lijn met trend Facebook
Deze trend naar steeds meer mobiel verkeer ligt volledig in lijn met de ontwikkeling die Facebook doormaakt. Steeds meer gebruikers gebruiken Facebook op hun mobiel. Uit de cijfers van 2012 bleek dat er eind 2012 680 miljoen maandelijkse actieve mobiele gebruikers zijn en een steeds groter deel daarvan gebruikt Facebook alleen middels een mobiele App of website (dit lag eind 2012 op 157 miljoen mensen).
Van iPad naar iPhone
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de mobiele apparaten van Apple het populairst zijn. In de periode januari 2011 t/m september 2012 was de iPad veruit het populairste apparaat om deel te nemen aan campagnes. In de periode vanaf oktober 2012 heeft de iPhone deze positie overgenomen. Een mogelijke oorzaak is de vernieuwde Facebook App voor de iPhone die eind augustus 2012 is uitgekomen. Deze versie bevatte veel verbeteringen ten aanzien van de snelheid van de App.
Nederlandse campagnes blijven achter
Veel Facebook-campagnes blijken op een mobiel apparaat niet te bekijken te zijn. De oorzaak ligt veelal in het gebruik van flash of te grote bestanden. Zijn ze dit wel, dan blijkt slechts een klein percentage specifiek geoptimaliseerd te zijn voor het kleinere scherm. Uit een steekproef onder dertig lopende campagnes in Nederland blijkt dat slechts 9% geoptimaliseerd is voor mobiel. Belangrijk is dan ook om bij iedere Facebook-campagne van een mobile first principe uit te gaan.
Toekomst
De verwachting is dat het percentage mobiele bezoekers bij Facebook-campagnes alleen maar zal toenemen. Dit zal dan ook vragen om een ander type campagne. In deze campagnes zal rekening moeten worden gehouden met een tragere internetverbinding en minder schermruimte.
De data van dit onderzoek is afkomstig van internetbureau Yes2web.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024