Het klinkt paradoxaal en het viel niemand op: Facebook biedt gebruikers meer privacy, om daarmee meer data te verzamelen. Maar is dat afdoende of gaat de macht van Facebook teloor? Multimedia-journalist Peter Olsthoorn wijdt hier over uit in zijn boek The Power of Facebook.
Twee jaar lang hield Olsthoorn zich met Facebook bezig om er boeken over te schrijven. Hij schreef een serie e-boeken in het Nederlands en Engels en hij biedt nu ook een kleine versie aan voor 3 dollar. Wie meer wil in plaats van minder, moet nog even wachten op de extended version voor 13 dollar, voor de professional die met Facebook werkt. Leuke gimmick is de Facebook waardebepaling per deelnemer, gemaakt door Achtung! en Ehio Media. Hier reken je uit hoeveel geld Facebook jou schuldig is.
Wat nu?
Olsthoorn vraagt zich in zijn nieuwste versie af waar Facebook nu staat en waar het heengaat. In het Westen daalt de deelname, aldus de journalist, in het privacy-kritische Duitsland voorop, de VS en Nederland volgen. “Vooral Azië biedt nog perspectieven, met India als groeimotor en China (politiek) en Rusland (eigen sociale media) als onwillige schapen. Geld in Silicon Valley zoekt naar alternatieven voor Facebook met meer privacy zoals Snapchat. Door de veel te hoge IPO-prijs en snelle groei van personeel moet Facebook gebruikers lastigvallen met te veel reclame. Dat kan de doodssteek zijn. Qua privacy heeft Facebook een handige ommezwaai gemaakt die niemand opviel.”
Sluw
Al negen jaar is Facebook vooral sluw met privacy. De jongste draai is gebruikers optimale privacy te bieden, ofschoon het ‘opt-in’ als principe nog niet aandurft. Productchef Sam Lessin deed vergaande uitspraken over gebruikers niet langer om de tuin leiden. Het doel van meer privacy is geen morele beweging van Facebook, maar louter commercieel: gebruikers met meer vertrouwen wisselen meer uit waardoor de databank met reclameprofielen kan blijven groeien. Reclame kan dan nog beter worden toegespitst.
Reclamediarree
Een tweede (of eerste?) reden voor afnemend gebruik is gewoon verveling, die door meer reclame wordt versterkt. Facebook moet sneller nieuwe leuke dingen bieden. De nieuwe Poke – een kopie van Snapchat – en gesegmenteerde Timeline zijn goed maar niet genoeg. Facebook moet veel radicaler vernieuwen en daarover gaat het laatste deel van genoemde boeken. Met de beursgang en de reclamediarree is wellicht al meer kapot gemaakt dan gebruikers nog ‘leuken’.