Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Op 14 februari gaf Richard Millington een inspirerende sessie tijdens The Social Conference in Amsterdam. De sessie ging over het hoe je sociale wetenschap gebruikt om de activiteit van mensen te verhogen. Het was een interessante sessie waarbij ik vele nieuwe dingen heb geleerd. Graag neem ik jou mee in de wereld van Richard Millington.
Er ontstaan steeds meer sociale netwerken. Waar eerst alleen Hyves hip was, hebben we nu ook andere kanalen zoals: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Foursquare, Ning en vele anderen. Allemaal hebben ze hun eigen uitstraling en hun eigen doelgroep. Door de duidelijke vormgeving en uiting maken mensen de juiste keuze voor het kiezen van de kanalen waarop ze actief willen zijn. Een zakelijk persoon zal al eerder lid worden van LinkedIn waarbij een creatieve moeder liever Pinterest gebruikt. Maar hoe bereiken we dit? Stel dat je een eigen community wilt starten, hoe zorg je dan voor de juiste doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat mensen lid worden en niet jouw community verlaten binnen enkele seconden? Dit en meer ga ik je nu uitleggen.
Een community bestaat uit een groep mensen die sterk tot elkaar verbonden zijn.
Als we een community willen starten dan zijn de volgende 4 elementen van belang: Membership, Influence, Satisfying Needs & Emotional connection. Elk van deze elementen heeft zijn eigen taak.
Membership
Als je een community start dan is het van belang dat je de juiste doelgroep bereikt. Daarom is het van belang dat je je focust op een specifieke doelgroep. De community moet gesloten zijn en dat betekent dat alleen specifieke mensen lid mogen worden die voldoen aan de door jouw omschreven doelgroep. Door alleen deze mensen binnen te laten in de community, zul je al snel zien dat mensen closer worden met elkaar. Dit komt omdat ze op elkaar lijken. En mensen die op elkaar lijken die vertrouwen elkaar sneller.
Niet alleen is het van belang dat je goed let op wie je toelaat tot de community. Het is ook van belang dat je mensen vraagt om hun mening. Daarmee (feedback), kun je ervoor zorgen dat de community voldoet aan hun eisen waardoor je nog beter de specifieke doelgroep bereikt. En zorg ervoor dat je eerlijk bent tegen jouw community. Deel je grootste fouten en of problemen waar je tegen aanloopt. En zorg ervoor dat jijzelf en de mensen die je in dienst neemt, zich sterk betrokken voelen tot de community. Oftewel als je een community hebt voor bouwvakkers, neem dan niet een slager aan die de community gaat beheren.
Influence
Zelf ben ik een grote fan van psychologie en al helemaal als het gaat over beïnvloeden. De digitale wereld is niets anders dan de offline wereld. Mond tot mond reclame is en zal er altijd zijn. Of dit nou offline of online is, wij vinden altijd wel een weg om elkaar te beïnvloeden, zonder dat wij het zelf ook maar doorhebben. En voor een community geldt dit ook.
Als je mensen wil motiveren zorg er dan voor dat wanneer iemand een goed bericht schrijft dat hij of zij dan meer exposure krijgt. Dit kun je doen door de beste berichten te plaatsen op de hoofdpagina. Maar ook door bijvoorbeeld de biografie van de schrijver onderaan het artikel te zetten (net zoals op dit blog).
Satisfying needs & Emotional connection
Bij een community heb je altijd bepaalde onderwerpen waarop vele mensen inspelen. Door deze onderwerpen te markeren en centraal te presenteren, zorg je ervoor dat nieuwe mensen zich al snel sterk betrokken voelen tot deze onderwerpen en neemt de kans toe dat ze lid worden van jouw community. Daarnaast neemt de kans op emotionele connectie toe, door mensen de kans te geven om zichzelf te uiten en door hun eigen onderwerpen te starten, waardoor ze hun passie delen met andere mensen die dezelfde passie hebben.
Belangrijke punten van een goede community
Tijdens de sessie zegt Richard: “Mensen sluiten zich aan bij een community voor een reden, maar ze nemen deel voor een ander.” Zorg er daarom voor dat je weet waarom mensen lid worden van jouw community. Een reden is bijvoorbeeld dat mensen opzoek zijn naar meer informatie over een bepaald onderwerp of dat ze tegen een probleem aanlopen waarop ze antwoord willen hebben. Zorg er daarom voor dat jouw hoofdpagina duidelijk omschrijft waarom mensen lid moeten worden.
Social Needs
Zorg ervoor dat mensen zich sterk betrokken voelen tot jouw community. Zo sterk betrokken dat het een onderdeel van hun leven wordt. De community zal hun eigen imago versterken, zal zorgen voor het gevoel van eigenwaarde en het gevoel geven dat ze meer online vrienden hebben.
Laat mensen ook off-topic gaan. Hiermee bedoel ik: Als ze jarig zijn, geef ze dan de rechten tot het aanmaken van een nieuw onderwerp zoals “Ik ben jarig”, of “het spel: Tel tot 50”. Deze off-topic onderwerpen zorgen ervoor dat mensen elkaar nog beter leren kennen. Daarnaast zullen ze actiever zijn omdat ze dingen doen die ze leuk vinden.
“When people join your community, socialise them”
Wij mensen zijn en blijven kudde dieren. Daarnaast worden wij eerder lid van een groep die succesvol is dan als een groep die niet succesvol is. Of ga je eerder bij een stel mooie vrouwen zitten dan een groep uit-de-neus-peuterende-vrouwen. Maak daarom duidelijk aan nieuwe mensen hoe actief jouw community is. Dit kun je doen door het vermelden van het aantal discussies op de hoofdpagina.
Heb je met veel enthousiasme dit artikel gelezen? Dan raad ik jou aan om onderstaande slides door te nemen van de presentatie. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jouw mening over dit artikel. En benieuwd of jijzelf een eigen community hebt of een beheerder bent van een community.
Verder lezen over Emerce
Events20.06.2023
Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023
Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de BeneluxOnline06.02.2018
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!
Events21.05.2015
Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook
Events15.04.2015
Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback
Events15.04.2015
Het tijdperk van digitale verleiding
Events26.11.2014
Emerce Engage 11 december in Amsterdam
Events14.06.2014
Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger
Events27.11.2013