Social Media06.03.2013

Sociale wetenschap gebruiken om activiteit van mensen te verhogen


Op 14 februari gaf Richard Millington een inspirerende sessie tijdens The Social Conference in Amsterdam. De sessie ging over het hoe je sociale wetenschap gebruikt om de activiteit van mensen te verhogen. Het was een interessante sessie waarbij ik vele nieuwe dingen heb geleerd. Graag neem ik jou mee in de wereld van Richard Millington.

Er ontstaan steeds meer sociale netwerken. Waar eerst alleen Hyves hip was, hebben we nu ook andere kanalen zoals: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Foursquare, Ning en vele anderen. Allemaal hebben ze hun eigen uitstraling en hun eigen doelgroep. Door de duidelijke vormgeving en uiting maken mensen de juiste keuze voor het kiezen van de kanalen waarop ze actief willen zijn. Een zakelijk persoon zal al eerder lid worden van LinkedIn waarbij een creatieve moeder liever Pinterest gebruikt. Maar hoe bereiken we dit? Stel dat je een eigen community wilt starten, hoe zorg je dan voor de juiste doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat mensen lid worden en niet jouw community verlaten binnen enkele seconden? Dit en meer ga ik je nu uitleggen.

Een community bestaat uit een groep mensen die sterk tot elkaar verbonden zijn.
Als we een community willen starten dan zijn de volgende 4 elementen van belang: Membership, Influence, Satisfying Needs & Emotional connection. Elk van deze elementen heeft zijn eigen taak.

sociale-wetenschap-gebruiken-om-activite.jpg
sociale-wetenschap-gebruiken-om-activite.jpg

Membership
Als je een community start dan is het van belang dat je de juiste doelgroep bereikt. Daarom is het van belang dat je je focust op een specifieke doelgroep. De community moet gesloten zijn en dat betekent dat alleen specifieke mensen lid mogen worden die voldoen aan de door jouw omschreven doelgroep. Door alleen deze mensen binnen te laten in de community, zul je al snel zien dat mensen closer worden met elkaar. Dit komt omdat ze op elkaar lijken. En mensen die op elkaar lijken die vertrouwen elkaar sneller. 

Niet alleen is het van belang dat je goed let op wie je toelaat tot de community. Het is ook van belang dat je mensen vraagt om hun mening. Daarmee (feedback), kun je ervoor zorgen dat de community voldoet aan hun eisen waardoor je nog beter de specifieke doelgroep bereikt. En zorg ervoor dat je eerlijk bent tegen jouw community. Deel je grootste fouten en of problemen waar je tegen aanloopt. En zorg ervoor dat jijzelf en de mensen die je in dienst neemt, zich sterk betrokken voelen tot de community. Oftewel als je een community hebt voor bouwvakkers, neem dan niet een slager aan die de community gaat beheren.

afbeelding 2

Influence
Zelf ben ik een grote fan van psychologie en al helemaal als het gaat over beïnvloeden. De digitale wereld is niets anders dan de offline wereld. Mond tot mond reclame is en zal er altijd zijn. Of dit nou offline of online is, wij vinden altijd wel een weg om elkaar te beïnvloeden, zonder dat wij het zelf ook maar doorhebben. En voor een community geldt dit ook.

Als je mensen wil motiveren zorg er dan voor dat wanneer iemand een goed bericht schrijft dat hij of zij dan meer exposure krijgt. Dit kun je doen door de beste berichten te plaatsen op de hoofdpagina. Maar ook door bijvoorbeeld de biografie van de schrijver onderaan het artikel te zetten (net zoals op dit blog).

afbeelding 3 

Satisfying needs & Emotional connection
Bij een community heb je altijd bepaalde onderwerpen waarop vele mensen inspelen. Door deze onderwerpen te markeren en centraal te presenteren, zorg je ervoor dat nieuwe mensen zich al snel sterk betrokken voelen tot deze onderwerpen en neemt de kans toe dat ze lid worden van jouw community. Daarnaast neemt de kans op emotionele connectie toe, door mensen de kans te geven om zichzelf te uiten en door hun eigen onderwerpen te starten, waardoor ze hun passie delen met andere mensen die dezelfde passie hebben.

afbeelding 4 

Belangrijke punten van een goede community
Tijdens de sessie zegt Richard: “Mensen sluiten zich aan bij een community voor een reden, maar ze nemen deel voor een ander.” Zorg er daarom voor dat je weet waarom mensen lid worden van jouw community. Een reden is bijvoorbeeld dat mensen opzoek zijn naar meer informatie over een bepaald onderwerp of dat ze tegen een probleem aanlopen waarop ze antwoord willen hebben. Zorg er daarom voor dat jouw hoofdpagina duidelijk omschrijft waarom mensen lid moeten worden.

afbeelding 5 

Social Needs
Zorg ervoor dat mensen zich sterk betrokken voelen tot jouw community.  Zo sterk betrokken dat het een onderdeel van hun leven wordt. De community zal hun eigen imago versterken, zal zorgen voor het gevoel van eigenwaarde en het gevoel geven dat ze meer online vrienden hebben.

afbeelding 6 

Laat mensen ook off-topic gaan. Hiermee bedoel ik: Als ze jarig zijn, geef ze dan de rechten tot het aanmaken van een nieuw onderwerp zoals “Ik ben jarig”, of “het spel: Tel tot 50”. Deze off-topic onderwerpen zorgen ervoor dat mensen elkaar nog beter leren kennen. Daarnaast zullen ze actiever zijn omdat ze dingen doen die ze leuk vinden.

 “When people join your community, socialise them

Wij mensen zijn en blijven kudde dieren. Daarnaast worden wij eerder lid van een groep die succesvol is dan als een groep die niet succesvol is. Of ga je eerder bij een stel mooie vrouwen zitten dan een groep uit-de-neus-peuterende-vrouwen. Maak daarom duidelijk aan nieuwe mensen hoe actief jouw community is. Dit kun je doen door het vermelden van het aantal discussies op de hoofdpagina.

afbeelding 7 

Heb je met veel enthousiasme dit artikel gelezen? Dan raad ik jou aan om onderstaande slides door te nemen van de presentatie. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jouw mening over dit artikel. En benieuwd of jijzelf een eigen community hebt of een beheerder bent van een community.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact