05.02.2013
Social Media

Super Bowl verbreekt alle social tv records [Infographic]

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
super-bowl-verbreekt-alle-social-tv-reco.jpg
super-bowl-verbreekt-alle-social-tv-reco.jpg

Afgelopen zondagavond vond de Super Bowl plaats in de Verenigde Staten. Afgezien van een lichtstoring was het weer een populair evenement, ook op de sociale netwerksites. Dankzij de wedstrijd, de show van Beyoncé en de commercials was het misschien wel het populairste social event ooit op de televisie. De Super Bowl zorgde voor meer dan 30,6 miljoen reacties op sociale netwerksites als Facebook, Twitter en GetGlue. Vorig jaar was dit ongeveer 12,2 miljoen, wat dus eigenlijk 2,5 keer zoveel is. 

Ter vergelijking: de Amerikaanse presidentsverkiezingen zorgden voor ongeveer 28,3 miljoen reacties op sociale netwerksites. De 2012 Grammy Awards produceerden 13,0 miljoen reacties. De halftime show van Beyoncé zorgde voor flink wat tweets, namelijk 268,000 per minuut. Dit komt dicht bij de reünie van de Destiny’s Child, die voor 257,500 tweets zorgde.
altgroup1
De meeste reacties op sociale netwerksites werden via mobiel geplaatst, namelijk 88% ten opzichte van vorig jaar. Via desktop was dit 12%. Apple’s iPhone was veruit de populairste second-screen mobiel platform met 60% ten opzichte van 28% voor Android. Interessant genoeg moest de iPad het doen met maar 4%.

tivosuper.jpg
tivosuper.jpg

Ook de commercials deden het erg goed. Taco Bell was de verrassende winnaar: de kijkers vonden de commercial van dit bedrijf het leukste. Tijdens deze commercial werden de meeste tweets geschreven en van deze tweets waren ze nagenoeg allemaal positief. In onderstaande infographic van Bluefin Labs zijn nog meer interessante cijfers te vinden over de afgelopen Super Bowl finale. 

superinfo1.jpg
superinfo1.jpg

Share this post