Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
Het recente onderzoek naar ‘de zwarte kant van sociale media’ geeft ook weer aan, hoe je er ook over denkt, dat aan sociale media vele kanten zitten. Voor mij aanleiding nog eens een ander aspect bij je neer te leggen, iets wat wellicht zelfs tot wat meer zelfkennis leidt.
Internet brengt de wereld naar je toe. Via Skype kun je zo maar gratis met iedereen communiceren. Je smartphone geeft je toegang tot heel veel informatie die jij wilt of nodig hebt, waar en wanneer je meer wilt. Dat zijn de zegeningen van de digitale wereld en die worden ook goed begrepen en gebruikt.
Tegelijkertijd is er een zwarte kant van sociale media. Maken sociale media je lui? Maken ze je dom? Of creeren ze nieuwe mogelijkheden? Creëert de tomtom ruimte of ontneemt die ruimte?
Natuurlijk is er, als altijd, voor beide gezichtspunten iets te zeggen en zijn alle twee waar. Aan de ene kant kun je met je smartphone heel veel dingen te weten komen die je anders niet zou weten. En, in business termen, via internet en webshops ‘the cost of sales’ verlagen en nieuwe business modellen toepassen waardoor allerlei leuke nieuwe bedrijven ontstaan. Je kunt ook gemakkelijker nieuwe mensen tegenkomen: >20% van de nieuwe relaties start via dating sites.
Maar sociale media maken het ook mogelijk in feite voortdurend in je eigen sociale bubbel te blijven waar je ook bent. Te blijven praten met de zelfde vriendengroep waar je thuis ook mee praat en ook de zelfde sites te bekijken die je thuis ook al bekeek. Als je je smartphone zo gebruikt dan open je je wereld niet met sociale media. Het lijkt aan de buitenkant wel allemaal heel dynamisch en open. Maar eigenlijk sluit je je af en neem je thuis mee op reis.
Mobiele data gebruiken om je eigen, vertrouwde wereld niet te hoeven verlaten. Heb je er zo wel eens naar gekeken? En wat levert dat je nou echt op?
Wat doe jij? Sta je open voor nieuwe ervaringen of neem je via je smartphone ’thuis’ mee op reis?
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024