Social Media11.01.2013

Open jij je wereld nou echt met sociale media?


open-jij-je-wereld-nou-echt-met-sociale-.jpg
open-jij-je-wereld-nou-echt-met-sociale-.jpg

Het recente onderzoek naar ‘de zwarte kant van sociale media’ geeft ook weer aan, hoe je er ook over denkt, dat aan sociale media vele kanten zitten. Voor mij aanleiding nog eens een ander aspect bij je neer te leggen, iets wat wellicht zelfs tot wat meer zelfkennis leidt.

Internet brengt de wereld naar je toe. Via Skype kun je zo maar gratis met iedereen communiceren. Je smartphone geeft je toegang tot heel veel informatie die jij wilt of nodig hebt, waar en wanneer je meer wilt. Dat zijn de zegeningen van de digitale wereld en die worden ook goed begrepen en gebruikt. 

Tegelijkertijd is er een zwarte kant van sociale media. Maken sociale media je lui? Maken ze je dom? Of creeren ze nieuwe mogelijkheden? Creëert de tomtom ruimte of ontneemt die ruimte?

Natuurlijk is er, als altijd, voor beide gezichtspunten iets te zeggen en zijn alle twee waar. Aan de ene kant kun je met je smartphone heel veel dingen te weten komen die je anders niet zou weten. En, in business termen, via internet en webshops ‘the cost of sales’ verlagen en nieuwe business modellen toepassen waardoor allerlei leuke nieuwe bedrijven ontstaan. Je kunt ook gemakkelijker nieuwe mensen tegenkomen: >20% van de nieuwe relaties start via dating sites.

Maar sociale media maken het ook mogelijk in feite voortdurend in je eigen sociale bubbel te blijven waar je ook bent. Te blijven praten met de zelfde vriendengroep waar je thuis ook mee praat en ook de zelfde sites te bekijken die je thuis ook al bekeek. Als je je smartphone zo gebruikt dan open je je wereld niet met sociale media. Het lijkt aan de buitenkant wel allemaal heel dynamisch en open. Maar eigenlijk sluit je je af en neem je thuis mee op reis.

Mobiele data gebruiken om je eigen, vertrouwde wereld niet te hoeven verlaten. Heb je er zo wel eens naar gekeken? En wat levert dat je nou echt op?

Wat doe jij? Sta je open voor nieuwe ervaringen of neem je via je smartphone ’thuis’ mee op reis?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen