Gelukkig zie ik steeds meer creatieve campagnes op Facebook. In plaats van ‘Like ons & win een iPad’, worden acties steeds volwassener en ‘creatiever’. Maar nog steeds zijn er te veel pagina’s die een prijs weggeven die niet aansluit bij hun product of dienst. Hierdoor is de kans groter dat je minder waardevolle Likes verzamelt. En dat is logisch. Je trekt namelijk vooral fans van iPad’s aan, niet zozeer fans van jouw product of dienst.
Bij het verzinnen van een campagne moet je eerst nadenken over het gewenste bereik binnen de doelgroep. Focus je hierbij niet op aantallen. Het gaat er namelijk om wie je uit je doelgroep aan jouw pagina kan binden. En dat lukt alleen wanneer je een prijs kiest die bij je business past. Dan blijft de interactie (IPM+) ook na de campagne goed.
Het alternatief: focus op relevantie en interactie
Het is al vaak gezegd maar ik herhaal het toch nog een keer: op Facebook is het belangrijk dat er interactie plaatsvindt. Interactie tussen jou en je ‘fan’. Nadat gebruikers op ‘Like’ hebben gedrukt zullen ze niet snel meer op de pagina kijken. Het grootste gedeelte van de interactie gaat dan via de newsfeed.
Uit onderzoek van Facebook blijkt dat 65% van de Likes en 45% van de comments in de newsfeed plaatsvindt. Fans bezoeken dus nauwelijks meer jouw pagina.
Wat versta ik onder relevante beloningen?
Eigenlijk is het niet moeilijk, maar je moet het willen zien. Durf creatief te zijn. Maak een wandeling door je bedrijf en kijk wat je kan weggeven. Doe inspiratie op uit Facebook-campagnes van andere merken of kijk naar succesvolle acties uit het verleden. Wat gaf jij toen weg? Of wat gaf dat merk toen weg?
Een paar voorbeelden zijn:
- Heb je exclusieve rapporten/whitepapers/e-books met waardevolle informatie tot je beschikking? Geef die weg
- Geef een cadeau uit het eigen assortiment (bijv. als wijnverkoper een mooi pakket met speciale wijnen)
- Wordt je product op een bijzondere manier of plaats geproduceerd? Geef fans een reis naar deze locatie zodat ze dit met eigen ogen kunnen zien
- Biedt ze een rondleiding door het bedrijf of een day on the job (dit is niet te koop en daarom is het bijzonder)
- Laat ze kans maken om hun aankoop terug te verdienen
Hiermee wordt de actie al een stuk relevanter en heeft het meer betrekking op jouw organisatie. Hiermee vergroot je de kans dat de nieuwe ‘fans’ ook na de actie actief blijven en je de mogelijkheid krijgt om de interactie met hen op te zoeken.
Een handige checklist
Sta dus in het vervolg bij campagnes op Facebook stil bij de volgende vragen:
- Is de beloning relevant voor de doelgroep?
- Heeft de beloning betrekking op onze organisatie? Kortom zijn er raakvlakken?
- Verbindt de prijs die we gekozen hebben onze doelgroep met de organisatie?
Kan je alle vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan heb je een beloning gekozen die de kans vergroot dat bezoekers die via deze actie fan zijn geworden, dat in de toekomst ook zullen blijven.
Hopelijk heb ik je hier (iets meer) mee geholpen bij de keuze van een beloning. De checklist zijn natuurlijk een paar basis vragen. Heb je nog aanvullingen? Dan vind ik het leuk als je die hieronder toevoegt. Ook als je nog vragen hebt of inspiratie zoekt dan kun je hieronder een reactie achterlaten. Ik help je graag.
Tot slot wens ik je alvast een hele fijne jaarwisseling toe en op naar een gezond 2013!
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024