De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit een najaarsonderzoek van Yes2web blijkt dat de 2.000 grootste Nederlandse Facebook fanpagina’s met name doordeweeks actief zijn. Het aantal berichten van maandag t/m vrijdag is nagenoeg constant, zaterdag en zondag laten een significante daling zien. Met de wetenschap dat van alle weekdagen de meeste reacties op zondag geplaatst worden, laten veel bedrijven hier een kans liggen door op deze dag juist het minst actief te zijn.
Verder komt in het onderzoek naar voren dat het aantal door bedrijfspagina’s geplaatste berichten is verdubbeld in het afgelopen jaar. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het zaak is de fans betrokken te houden, onder andere door met regelmaat berichten te plaatsen. Maar het is wel belangrijk ervoor te zorgen dat de berichten voldoende relevant zijn om de doelgroep te blijven prikkelen.
Want hoewel het gemiddelde aantal fans per pagina blijft stijgen (met gemiddeld 6.113 fans in januari tot 10.679 in november 2012), blijft de betrokkenheid van de fans achter (de mate waarin zij reageren op berichten).
Bij veel Facebook-strategieën ligt de nadruk puur op het vergaren van fans, terwijl dit steeds
minder bijdraagt aan het daadwerkelijke bereik van een fanpagina; dat wordt namelijk in toenemende mate bepaald door betrokkenheid van deze fans. Om die reden loont het om te kijken hoe betrokkenheid (engagement) vergroot kan worden. Alleen dan is de volledige potentie van Facebook als marketing-platform benut worden.
Likes
Het grootste gedeelte van de betrokkenheid wordt kenbaar gemaakt met in likes als reactie op een bericht. Deze reactievorm vertegenwoordigt ongeveer 80% van de reacties op berichten van pagina’s (in januari 2012 was dit 70%). Een relatief klein deel van de reacties bestaat uit geschreven reacties (11%) en het delen van berichten (9%). Omdat een reactie op een bericht veel meer exposure krijgt in het nieuwsoverzicht binnen Facebook, is het advies meer waarde te hechten aan reacties en dit ook aan te moedigen door adequaat te reageren op de reacties, indien nodig.
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024