13.12.2012
Social Media

Het gebruik van Facebook in 2 jaar tijd verzevenvoudigd

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media

Zo’n 2 jaar geleden leken sociale media zich nog in een overgangsfase te bevinden. Inmiddels is het echt onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De naamsbekendheid is onverminderd hoog (97%) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de netwerken heeft, steeg van 89% naar 93%. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat we online aan het ‘socializen’ zijn. 

Dit en meer blijkt uit een recent onderzoek van Multiscope, dat gehouden werd onder ruim 13.000 Nederlanders. Het gebruik van social media heeft weer een flinke stap heeft genomen en de grote is winnaar is Facebook, dat het gebruik in de afgelopen 2 jaar zag verzevenvoudigen. 

het-gebruik-van-facebook-in-2-jaar-tijd-.jpg
het-gebruik-van-facebook-in-2-jaar-tijd-.jpg

In 2010 netwerkte Nederland 40 miljoen uur per maand, 2 jaar later is dat met 50% gestegen naar ruim 60 miljoen uur. Grote stijger is Facebook, 62% van onze tijd op social media besteden we aan Facebook, waar dat 2 jaar geleden nog 16% was.

Met een naamsbekendheid van 92% is Facebook ook het bekendste netwerk. De naamsbekendheid van het zakelijke netwerk LinkedIn steeg relatief het hardst, van 46% naar 69%. De grote verliezer van de afgelopen 2 jaar is Hyves, het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben lag ruim een derde lager dan in 2010.

Ondanks dat is Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk in Nederland. Google+ is het enige nieuwe netwerk dat in de afgelopen 2 jaar een rol van betekenis heeft weten te bemachtigen. Al blijft het aantal profielen (9%) nog ver achter bij de bekendheid (50%).

‘Echt’ contact verdwijnt niet
De belangrijkste reden om social media te gebruiken is contact onderhouden met vrienden/familie (63%) of oude bekenden/collega’s (57%) en als aangenaam tijdverdrijf (38%). Ruim een derde gebruikt het vooral om foto’s te delen.

60% van de ondervraagden is het oneens met de stelling dat ze door het gebruik van social media minder ‘echt’ contact hebben met mensen. Ondanks dat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van social media geeft een relatief groot deel van de mensen (42%) aan dat social media een gevaar vormen voor hun veiligheid. Slechts 26% van de ondervraagden geeft aan zich hier geen zorgen over te maken.

Share this post