De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Volgens een wereldwijd consumentenprivacy onderzoek van Edelman dat eerder dit jaar uitkwam, vindt 85 procent van de consumenten dat bedrijven meer aandacht moeten besteden aan gegevensbeveiliging en privacy.
Om beter inzicht te krijgen in hoe organisaties met persoonsgegevens van klanten en medewerkers omgaan, introduceert Edelman nu de Edelman Privacy Risk Index (ePRI). De ePRI is de eerste wereldwijde index waarbij bedrijven hun privacy- en datamanagement kunnen vergelijken met organisaties van vergelijkbare grootte, geografie en industriële sector.
De Edelman Privacy Risk Index is in samenwerking met de onafhankelijke onderzoeksorganisatie, het Ponemon Institute, ontwikkeld en omvat van input van 6.400 risicomanagers, security professionals en IT-professionals van organisaties in 29 verschillende landen, waaronder Nederland. De ePRI helpt organisaties over de hele wereld de risico’s rondom het beheer van persoonlijke klanten- en personeelsgegevens beter te begrijpen en ook de impact die het verlies of misbruik ervan kan hebben op de corporate reputatie.
Uit de ePRI blijkt dat vooral bedrijven met een groot internationaal netwerk, vanwege de verschillende wet- en regelgeving in de diverse landen, risico lopen op privacy-gerelateerde incidenten. Ook sterk gereguleerde sectoren die veel klantendata beheren, zoals financiële dienstverleners, farmaceutische en communicatie-industrie, lopen volgens de ePRI een risico.
De ePRI online benchmarking tool
Op Edelman.com kunnen bedrijven via een online benchmarking tool hun eigen risico meten. De online tool biedt een Privacy Risk Index score, waarbij een hoge risicoscore erop duidt dat een bedrijf meer kans heeft op reputatieschade of financiële consequenties in geval van privacy-gerelateerde problemen en incidenten.