Ondanks zijn drukke schema van de komende dagen in Europa wist Bradley Horowitz,VP Google+, toch een uurtje vrij te maken om de Nederlandse pers te woord te staan op het Google kantoor in Amsterdam. Hierbij gaf hij naast de standaard presentatie ook antwoorden op de vragen die hem gesteld werden.
In het verleden heeft Google een aantal publieke missers gemaakt. Denk hierbij aan Buzz en Wave. Google+ is verre van een misser. Al anderhalf jaar timmert Google hard aan de weg om met Google+ de verschillende Google-diensten bij elkaar te brengen. Horowitz: “We are working hard to remove the silos”.
Advertenties
Op dit moment worden er nog geen advertenties getoond op Google+. Data, die verzameld wordt via Google+, wordt gebruikt om advertenties bij andere diensten van Google beter te kunnen targetten.
Een sociaal netwerk is niet de juiste plaats om advertenties te tonen. Er is namelijk nooit een goed moment waarop ze getoond kunnen worden en daarnaast is de gebruiker bezig met een sociale interactie waarbij advertenties niet gewenst zijn. Advertenties worden nu voornamelijk getoond op het moment en de wijze waarvoor een adverteerder kiest. Dit betekent niet dat dit past binnen de gebruikerservaring.
Diensten als Facebook en Twitter verzamelen ook gigantische hoeveelheden data over gebruikers, maar kunnen deze data alleen gebruiken door advertenties te tonen binnen het sociale netwerk. Daar zit het grootste verschil tussen Google+ en bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Vooralsnog zijn er nog geen plannen om advertenties te gaan tonen binnen Google+, maar dit kan in de toekomst natuurlijk veranderen aldus Bradley.
Advertenties via Google Adwords hebben wel al de mogelijkheid om gebruik te maken van social extensions. Hierbij worden het aantal +1’s die gegeven zijn aan een advertentie of merk getoond bij de advertentie. Horowitz geeft aan dat data laat zien dat dit zorgt voor een hogere CTR.
API
Waar andere sociale netwerken developers en diensten vanaf het begin gelijk toegang geven, is Google+ al sinds dag één volledig dichtgetimmerd. Momenteel kan er alleen maar publieke data worden ontrokken aan de dienst en is Flipboard de enige app (buiten de Google+ app) die het ook toestaat om informatie te delen op Google+.
De API zal op den duur zeker geopend worden. Het is echter een bewuste keuze dat de API nu nog niet open is. Google wilde er eerst voor zorgen dat het aantal gebruikers organisch zou groeien. Om dit te bewerkstelligen moet er gezorgd worden dat mensen de dienst zelf gebruiken en dit niet doen door het bijvoorbeeld doorplaatsen van een Tweet of Facebook-update. Horowitz: “Je wilt een conversatie authentiek houden. En dit doe je niet door een boodschap op alle mogelijke netwerken te knallen. Adverteerders doen dit wel graag maar dat helpt een platform niet op de juiste manier groeien.”
Daarbij gelooft Google ook volledig in het model van “considered sharing”. “Friction-less sharing” is iets wat op den duur tegen gebruikers en het netwerk gaat werken. Het is beter om een gebruiker er bewust van te maken wat er met wie wordt gedeeld, in plaats van alles maar gewoon online te zetten. Dit staat uiteraard lijn-recht op de strategie die Facebook volgt waarbij gebruikers juist zonder al teveel moeite bepaalde updates kunnen delen.
Mobiel
De helft van alle bezoeken aan Google+ gebeurt via een mobiel apparaat (telefoon of tablet). Daarom is het dan ook belangrijk dat de gebruikerservaring voor deze apparaten optimaal is. Meer en meer mensen gebruiken sociale netwerken via een mobiel apparaat. De website die je op je desktop gebruikt gewoon omzetten naar een tablet gaat niet werken.
Er moet goed worden nagedacht over hoe de gebruiker door de app navigeert. “Dit is niet alleen een gevoelskwestie maar er komt ook data bij kijken”, voegt Horowitz hier aan toe. De apps zoals deze nu beschikbaar zijn voor iOS en Android laten zien dat er goed wordt gekeken naar hoe een app gebruikt wordt.
Gebruikerscijfers
Op vragen over gebruikerscijfers is Horowitz duidelijk; “De meest recente gebruikerscijfers zijn al weer een aantal maanden oud en flink achterhaald. Echter is er op dit moment niets wat ik kan delen met jullie. Gebruikerscijfers hangen samen met financiele gegevens en moeten derhalve eenzelfde controle ondergaan. Larry Page of Vic Gundotra zullen aan het einde van dit kalenderjaar zeker nieuwe cijfers delen. De gebruikscijfers van Google+ overstijgen onze eigen verwachtingen. En iedere dag wordt er wel weer een record verbroken.”
De voornaamste reden waarom Google dus niet alle cijfers over het +-gebruik deelt is dus simpel: Het kan impact hebben op de aandelen en winstverwachting. Daarnaast worden ze als “Public Company” ook verplicht deze cijfers vervolgens jaar-op-jaar te publiceren. Dit geldt overigens niet alleen voor Google+, ook van YouTube, Gmail en andere Google-diensten wordt niet alle data gedeeld.
Horowitz voegt verder toe dat zelfs Google soms moeite heeft om de juiste data te vinden. 3rd party bedrijven die menen inzicht te hebben in het gebruik van bepaalde diensten, hebben het dus nog lastiger. Zo missen deze diensten altijd het mobiele gebruik omdat hier gebruik wordt gemaakt van clients. Voor Google+ is de helft van al het verkeer van mobiele apps.
Verkiezingen
Tijdens de Nederlandse verkiezingen maar ook nu tijdens de Presidentsverkiezingen in de VS wordt Google+ en dan met name de Hangout-functionaliteit veelvuldig ingezet. Dit zorgt er ook voor dat andere mensen Google+ weer gaan gebruiken omdat ze er bekend mee raken. Ook artiesten zijn gaan inzien dat ze met Hangouts een ander publiek kunnen bereiken. Dit zorgt er dan ook weer voor dat Google functionaliteiten toevoegt dat gebruik nog meer stimuleert zoals de onlangs toegevoegd Studio Mode-functie in Hangouts.
Verdere ontwikkelingen
Hoewel Horowitz geen uitspraken kon doen over eventuele nieuwe functionaliteiten, deed hij wel enkel uitspraken over onder andere de integratie met Google Nieuws, Google Talk/Chat en het zakelijk gebruik van Google+.
In het afgelopen jaar zijn er al verschillende functies van Google+ aan Google Nieuws toegevoegd maar vice versa is er nog niets toegevoegd. Het Google Nieuws-team is onderdeel van het Google+-team waardoor er een hechte samenwerking plaats vindt. Door te kijken naar de interesses van een Google+-gebruiker kan hier handig op worden ingesprongen bij het tonen van nieuws. In de komende maanden gaan we dan ook wel zeker iets zien.
Al maanden gaan de geruchten dat Google de verschillende communicatie/messaging-diensten binnen Google en dan wellicht Google+ gaat samenvoegen. Momenteel zijn er twee varianten van Google Talk (buiten en binnen Google+), is er Gmail, Google Voice, Hangouts en Google+ Messenger. Dit maakt het niet makkelijk voor de gebruiker om iets te delen met iemand anders. Hoewel Horowitz ook hier niet veel over kon zeggen, zou er het een en het ander in de komende maanden gaan veranderen.
Voor de zakelijk gebruiker moeten er nog een aantal zaken worden aangepakt. Zo zijn er nog teveel losse Google-diensten die ondernemers gebruiken waarbij ze niet eenvoudig kunnen inloggen met maar één Google-account. Horowitz: “Ook hier moeten we zorgen dat de afzonderlijke producten moeten worden gekoppeld. Wil je dat een ondernemer je producten gebruikt, dan moeten ze dat zonder al teveel moeite kunnen doen.”
De Google+-roadmap laat zien dat in de afgelopen anderhalf jaar slechts een klein deel van de functionaliteiten die gepland zijn zijn uitgerold. Het zou hier gaan om slechts 20% van het totaal aantal functionaliteiten. “2013 wordt het jaar van Google+”, aldus Horowitz.
Later die dag zou Horowitz nog spreken op het #Think2013 event en doorreizen naar Duitsland voor een ontmoeting met het team van Nik Software.